Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przedstawił już projekt programu „Mój elektryk 2.0”. W jego ramach będzie można liczyć nawet na 40 tys. zł dofinansowania do zakupu lub leasingu auta – choć oczywiście pod pewnymi warunkami.
Mój elektryk 2.0. Jest już projekt nowego programu
Już jakiś czas temu Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej był zmuszony zawiesić nabór wniosków do programu „Mój elektryk” z uwagi na wyczerpanie środków zarezerwowanych na ten cel na obecny rok (i to mimo tego, że ostatecznie budżet i tak został w międzyczasie zwiększony). Teraz jednak NFOŚiGW przedstawił do konsultacji projekt nowej edycji programu, czyli Mój elektryk 2.0. Budżet zarezerwowany na dofinansowania ma być tym razem naprawdę spory – i wynieść nawet 1,6 mld zł.
Ile wyniesie maksymalna dotacja w ramach nowego programu i jakie dokładnie wydatki będzie można sfinansować przy jej pomocy? Po pierwsze, dofinansowanie w ramach Mój elektryk 2.0 będzie przysługiwać w przypadku zakupu, leasingu i wynajmu długoterminowego nowych pojazdów zeroemisyjnych. Z programu będą mogli skorzystać zarówno przedsiębiorcy, jak i osoby fizyczne, choć w obu przypadkach kwoty dotacji będą nieco różnić się między sobą. Ta sama będzie natomiast maksymalna cena nowego pojazdu elektrycznego – czyli 225 tys. zł z VAT.
Jeśli chodzi o wysokość dofinansowania do zakupu auta elektrycznego, to osoby fizyczne będą mogły co do zasady liczyć na dotację do kwoty 18 700 zł – i dodatkowe 10 tys. zł w sytuacji, gdy oprócz tego zdecydują się na zezłomowanie samochodu spalinowego, którego ostateczny odbiorca wsparcia jest właścicielem od co najmniej trzech lat. Jednocześnie warto jednak podkreślić, że jeśli dochód potencjalnego beneficjenta nie przekracza 120 tys. zł rocznie, to możliwe jest otrzymanie dodatkowych 11 200 zł. Tym samym, jeśli osoba fizyczna nie przekracza pewnego pułapu zarobków, a w dodatku zdecyduje się na zezłomowanie starego auta spalinowego, to może otrzymać nawet blisko 40 tys. zł dofinansowania.
Jak jest jednak w przypadku leasingu lub wynajmu długoterminowego auta elektrycznego przez osobę fizyczną? Ostateczna maksymalna kwota ma być podobna – choć zmienione będą proporcje. Podstawowe wsparcie ma wynosić 30 tys. zł, natomiast za zezłomowanie będzie można otrzymać dodatkowe 5 tys. zł (podobne jak za dochód niższy niż 120 tys. zł rocznie).
Na jakie dofinansowanie mogą liczyć przedsiębiorcy?
Co istotne, przedsiębiorcy mogą liczyć na bardzo podobne finansowanie co osoby fizyczne. Przy zakupie, leasingu lub wynajmie auta elektrycznego podstawowe dofinansowanie wynosi 30 tys. zł – możliwe będzie otrzymanie jeszcze kolejnych 10 tys. zł za zezłomowanie auta spalinowego.
Warto zatem podkreślić, że dofinansowanie w ramach programu Mój elektryk 2.0 ma być wyraźnie wyższe niż przy pierwszej edycji programu – co może spowodować jeszcze wyższe zainteresowanie programem. Mój elektryk 2.0 powinien zostać ogłoszony ostatecznie do końca 2024 r.