Jak wynika z raportu udostępnionego przez Instytut Badań Rynku Samochodowego „Samar”, w Polsce najlepiej sprzedają się budżetowe samochody. Najwięcej samochodów w 2024 roku w Polsce sprzedała Toyota, a za nią (ze sporo gorszym wynikiem) uplasowała się Skoda. W TOP20 najchętniej kupowanych marek znalazł się podbijający europejski rynek chiński MG.
Budżetowe samochody lubiane przez Polaków
Najwięcej w 2024 roku w Polsce sprzedało się samochód marki Toyota (102 129). Na drugim miejscu uplasowała się Skoda (59 006). Na trzecim miejscu podium znalazł się Volkswagen (37 593). Marki premium okupują miejsca 6-8 (Audi 28 498 sprzedanych egzemplarzy, Mercedes 28 156 oraz BMW 26 677). Na ostatnim miejscu TOP20 znalazła się matka MG z 6 642 sprzedanymi egzemplarzami.
Takie ukształtowanie wyników (wśród chętnie kupowanych samochodów znalazły się również pojazdy marek takich jak Kia, Hyundai, Dacia, Opel, Nissan, czy Suzuki) pokazuje, że w Polsce najlepiej sprzedają się samochody budżetowe. Oczywiście Toyota, Skoda, czy Volkswagen to nie zupełna „taniocha”, a raczej średnia półka cenowa, jednak z pewnością nie są to marki premium.
Jakie modele samochodów wybrali Polacy?
W obszarze każdej marki znajdują się samochody droższe, bardziej luksusowe i te „dla ludu”. Dlatego zestawienie dotyczące najchętniej kupowanych modeli jeszcze więcej mówi o preferencjach Polaków w tym zakresie. Najchętniej kupowanym samochodem w 2024 roku była Toyota Corolla (28 885). Na drugim miejscu uplasowała się Skoda Octavia (18 903), a na trzecim Toyota Yaris Cross (15 424). Tuż za podium znajduje się klasyczny Yaris (13 998), a następnie Kia Sportage (13 998) i Hyundai Tucson (13 012). TOP20 najchętniej kupowanych marek zamyka Ford Focus (5 658).
To zestawienie pokazuje, że Polacy cenią sobie nie tylko budżetowe samochody, ale również opinie dotyczące niezawodności. Królują również samochody stosunkowo oszczędne (jeżeli chodzi o spalanie), a także o niskich kosztach eksploatacji. Co ciekawe, w końcu jest szansa, że ceny nowych samochodów przestaną rosnąć:
Należy przypomnieć, że w ciągu roku średnia cena sprzedaży nowych samochodów osobowych zwiększyła się o niespełna 8 tysięcy złotych (rok wcześniej aż o 18 tys. złotych) i przekroczyła pułap 180 tys. złotych. W samym listopadzie nastąpił przełom, ponieważ średnia cena okazała się o 0,3% mniejsza niż w listopadzie 2023 roku. To pierwszy taki spadek od stycznia 2018 roku, od kiedy IBRM Samar opracowuje raport cenowy.
Chińska motoryzacja ma szansę w 2025 roku rozpanoszyć się w Polsce
Pisząc o chińskiej motoryzacji warto wspomnieć, że wysoko w zestawieniu znalazła się marka Volvo (11 miejsce w zestawieniu, 14 831 sprzedanych egzemplarzy). Ta marka w 2010 roku została przejęta przez chiński koncern Geely, a od 2013 roku niektóre egzemplarze są tam produkowane. Jednak marka, mimo że należy do Chińczyków, bazuje na europejskich rozwiązaniach. Chińczycy wykupili szwedzki koncern i dofinansowali markę, która borykała się z problemami. W związku z tym to raczej europejsko-chińska myśl technologiczna, która na tym mariażu nie straciła (zgodnie z opiniami użytkowników) na jakości.
Bardziej interesująca w tym zestawieniu jest zamykająca TOP20 marka MG. To brytyjski koncern, który w 2006 roku został przejęty przez Chińczyków. I w tym zakresie zmieniło się praktycznie wszystko. Chociaż w samochodach MG widać europejski design, nie można im odmówić „chińskości”. W dodatku ceny zachęcają. Marka zadebiutowała w Polsce końcem listopada 2023 roku. Fakt, że zaliczyła się do grona najchętniej kupowanych przez Polaków samochodów w 2024 roku, jest w tym przypadku ogromnym sukcesem i pokazuje, że Europejczycy i Amerykanie naprawdę powinni bać się chińskiego przemysłu motoryzacyjnego.