Jedynie 13% Polaków wykorzystuje sztuczną inteligencję w codziennej pracy – tak wynika z najnowszego raportu Fundacji WłączeniPlus. Zaskakuje jednak, że w przypadku polskich przedsiębiorczyń odsetek ten wynosi aż 26%. Najwyraźniej więc to kobiety zarządzające własnymi firmami wyznaczają trendy w adaptacji innowacyjnych technologii, dążąc do budowania przewagi konkurencyjnej.
AI, czyli narzędzie młodych i mieszkańców dużych miast
Sztuczna inteligencja przyciąga szczególnie młodsze pokolenia i mieszkańców wielkich miast. W grupie wiekowej 18-24 lata jej wykorzystanie w pracy deklaruje 27% badanych, podczas gdy wśród osób w wieku 55-65 lat – zaledwie 9%. Geografia również odgrywa rolę: 22% mieszkańców aglomeracji powyżej 500 tys. osób korzysta z AI, w porównaniu do jedynie 10% mieszkańców wsi.
Co ciekawe, zainteresowanie AI wśród kobiet prowazdących biznesy nie ogranicza się jedynie do wykorzystania jej w obecnej chwili. Aż 18% przedsiębiorczyń deklaruje zamiar rozpoczęcia korzystania z tej technologii w najbliższym czasie, wykazując gotowość do podejmowania technologicznych wyzwań.
Własna firma i parytety
Raport ukazuje również, że prawie połowa Polaków (46%) chciałaby prowadzić własną firmę. Najczęściej wybieranymi branżami są usługi (41%), handel (33%) oraz gastronomia i turystyka (20%). Co jednak ciekawe i troszkę smutne, tylko 3% kobiet widzi siebie w roli założycielek firm z sektora IT i technologii, podczas gdy wśród mężczyzn ten odsetek wynosi 25%.
Różnica ta może wynikać z kulturowych stereotypów oraz braku odpowiednich wzorców w branży technologicznej. Pomimo tego, kobiety dominują w takich sektorach jak usługi i edukacja, gdzie ich udział wynosi odpowiednio 57% i 23% wśród badanych z wyższym wykształceniem.
Aż 39% badanych przedsiębiorczyń wyraża chęć próby swoich sił w innej branży. Wśród nich 29% rozważa rozszerzenie działalności o nową dziedzinę, a 10% planuje całkowitą zmianę sektora. Polskie liderki biznesowe nie boja się ryzyka i są gotowe na nowe wyzwania, a w takich czasach właśnie przyszło nam żyć, że trzeba być elastycznym.
Raport dotyka również kwestii parytetów w zarządach i radach nadzorczych dużych firm. Popiera je 35% badanych, w tym aż 52% przedsiębiorczyń. Jednakże, niemal co piąty badany (17%) uważa, że są one zbędne. Wyniki wskazują na wyraźne różnice w podejściu do tej kwestii w zależności od miejsca zamieszkania: ku wielkiemu zaskoczeniu to mieszkańcy miast do 100 tys. mieszkańców (42%) i miast średnich (45%) są bardziej przychylni parytetom, niż mieszkańcy aglomeracji (28%).