W ramach pakietu deregulacyjnego zostanie wprowadzone uproszczenie w podatku od spadków i darowizn. Zmiany mają dotyczyć głównie kwestii formalnych, w tym odejścia od konieczności uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn.
Deregulacja w podatku od spadku i darowizn
Podatek od spadku i darowizn płacą co prawda jedynie osoby niespokrewnione z darczyńcą lub spadkodawcą, jednak nawet ci, którym przysługuje ulga, muszą dokonywać pewnych formalności, które pozwalają im na otrzymanie ulgi. Jedną z nich jest otrzymywanie zaświadczeń z Urzędu Skarbowego. To ma się zmienić. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn, przedłożony przez Ministra Finansów, który zakłada uproszczenie rozliczania świadczeń powtarzających oraz zniesienie konieczności przedkładania zaświadczenia z Urzędu skarbowego notariuszowi.
Problem z rozliczaniem podatku od świadczeń powtarzających się, takich jak renta, rozpoczął się od wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 31 marca 2025 r. Wyrok stwierdzał, że takie świadczenia muszą być rozliczane każdorazowo, a nie zbiorczo jak do tej pory. Spowodowało to konieczność składania wielu deklaracji, a po stronie urzędu każdorazowego rozliczania takiego świadczenia. Taki stan rzeczy nie mógł zostać utrzymany, dlatego ministerstwo podjęło szybkie prace mające na celu zmianę.
Zmiany w podatku od spadków
Nowe przepisy przede wszystkim przywracają dotychczasowy, czyli zbiorczy sposób rozliczania, jeśli dotyczy świadczeń, których wysokość jest znana w momencie ich przyznawania. W przypadku natomiast świadczeń bezterminowych za podstawę opodatkowania przyjęta będzie wartość z 10 lat. Rozliczanie po wykonaniu każdego świadczenia będzie możliwe tylko w sytuacjach wyjątkowych.
Oprócz zmiany sposobu rozliczania świadczeń, deregulacja ma dotyczyć również podatku od spadku i darowizn, a konkretnie procedury związanej z obrotem majątkiem, który został nabyty w wyniku spadku lub w inny nieodpłatny sposób. Kiedy zmiany wejdą w życie, nie będzie już konieczności przedkładania notariuszowi przy zawieraniu aktu notarialnego zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego, o zapłacie podatku lub zwolnieniu z niego. Odejście od takiej konieczności zmniejszy formalności po stronie notariuszy, ale przede wszystkim po stronie samych zainteresowanych podatników.