Standardowo banki oferują klientom dwie formy korzystania z bankowości online – za pośrednictwem serwisu internetowego dostępnego w przeglądarce oraz aplikacji mobilnej na telefon. Tymczasem Santander Consumer Bank właśnie rezygnuje z tej pierwszej formy. Jego nowi klienci od 25 czerwca 2025 r. będą mogli bowiem korzystać już wyłącznie z aplikacji.
W Santander Consumer Bank nie skorzystasz z serwisu internetowego
Santander Consumer Bank (SCB) znany jest głównie z produktów kredytowych, zwłaszcza kredytów gotówkowych i ratalnych na zakupy. Jak każdy inny bank oferował do tej pory swoim klientom także usługi online w ramach bankowości internetowej i aplikacji mobilnej. Od 25 czerwca 2025 r. jednak to się zmieni, ponieważ nowi klienci będą mieli dostęp już tylko do aplikacji. Do serwisu internetowego wciąż będą mogły się logować natomiast jedynie osoby, które zawarły z bankiem umowę o bankowość elektroniczną lub umowę o limit kredytowy i kartę przed 25 czerwca 2025 r.
O powyższych zmianach klienci dowiedzieli się z korespondencji otrzymanej od banku Santander. Sprawę postanowił zbadać portal Cashless.pl, który pozyskał z biura prasowego SCB następujące wyjaśnienie:
Obserwujemy bardzo wyraźny trend: już ponad 92 proc. naszych klientów korzystających z bankowości elektronicznej wybiera wyłącznie aplikację mobilną. To właśnie dlatego rozwijamy ją jako główny i najbardziej efektywny kanał kontaktu z bankiem.
Rezygnacja z serwisu internetowego przez Santander Consumer Bank wynika zatem z obserwacji klientów i dostosowania się do ich zwyczajów w zakresie użytkowania bankowości elektronicznej. Biuro prasowe banku podkreśliło jednak, że zmiana ta związana jest również z „transformacją cyfrową”, w ramach której bank sięga po „nowoczesne, zwinne rozwiązania, zgodne z globalnymi standardami”. Model „mobilne only”, a więc bank tylko w aplikacji, jest już bowiem „powszechnie przyjęty w wielu europejskich instytucjach finansowych”.
Bank tylko w aplikacji. Czy to spodoba się klientom?
Mobilne aplikacje bankowe faktycznie zyskują w Polsce na popularności. Według Związku Banków Polskich na koniec 2024 roku liczba ich użytkowników wzrosła już bowiem do 24 mln. Co ciekawe, spośród tej grupy klientów aż 18 mln to były osoby, które z usług bankowych online korzystają wyłącznie w aplikacji, a więc w modelu „mobile only”.
Santander Consumer Bank być może więc doskonale wie, co robi. Z drugiej strony wciąż jednak jest duża grupa klientów, która preferuje bankowość internetową, a więc korzystanie z usług bankowych online za pośrednictwem przeglądarki na laptopie lub w komputerze. Są to na pewno starsze osoby, dla których obsługa aplikacji na małych ekranach smartfonów jest zwyczajnie mniej komfortowa.
Warto tu jednak pamiętać, że Santander Consumer Bank nie oferuje kont osobistych, dlatego jego klienci w nieco inny sposób korzystają z bankowości elektronicznej. Nie sprawdzają zatem codziennie salda rachunku, ani nie wykonują regularnych płatności przez internet.
Sama aplikacja może więc zaspokoić ich potrzeby, bo jest głównie potrzebna do spłaty rat kredytowych, przeglądania historii transakcji w ramach karty kredytowej, czy też składania wniosków o kolejne produkty. Poza tym Santander Consumer Bank oferuje też wciąż tradycyjną obsługę bezpośrednią. Można z niej skorzystać zarówno na infolinii, jak też udając się do jednego z 268 oddziałów i placówek partnerskich banku.