Ministerstwo Edukacji Narodowej odniosło się do poselskiej interpelacji, która dotyczyła wprowadzenia zmian w katalogu przedmiotów obowiązkowych na egzaminie maturalnym i ewentualnego zwolnienia uczniów z dyskalkulią i autyzmem z konieczności zdawania matury z matematyki. Resort jednak pozostaje nieugięty – wiceszefowa MEN poinformowała, że ministerstwo w tej chwili nie planuje żadnych zmian, które miałyby dotyczyć kwestii podnoszonych w interpelacji.
MEN nie planuje iść na rękę uczniom z dyskalkulią i autyzmem. Będą oni musieli zdawać maturę z matematyki
Wiceszefowa MEN Izabela Ziętka w dosadnym tonie zaprzeczyła na łamach PAP, aby resort w tej chwili prowadził jakiekolwiek działania, mające na celu zmianę podejścia do osób z dyskalkulią i autyzmem w kontekście zdawania egzaminu maturalnego z matematyki:
MEN nie przewiduje aktualnie wprowadzenia zmian w katalogu przedmiotów obowiązkowych na egzaminie maturalnym, ani zwolnienia zdających z autyzmem lub ze specyficznymi trudności w uczeniu się z egzaminu maturalnego z matematyki, jako przedmiotu obowiązkowego.
Egzaminy maturalne z matematyki, które są zdawane przez osoby z dyskalkulią, są od roku szkolnego 2015/2016 sprawdzane przez zespół centralny, zlokalizowany przy jednej z okręgowych komisji egzaminacyjnych. To sprawia, że do oceny egzaminów, stosowane są kryteria, uwzględniające występowanie specyficznych trudności w uczeniu się.
Wiceszefowa MEN podkreśla, że od roku szkolnego 2015 prowadzone są działania członków CKE z ekspertami ds. dyskalkulii
Izabela Ziętka podkreśliła, że Centralna Komisja Egzaminacyjna od dekady prowadzi działania, mające na celu przygotowywanie wytycznych, dotyczących zasad oceniania zadań otwartych w pracach zdających z dyskalkulią. Dodatkowo CKE co roku ogłasza zasady, dotyczące sposobów dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu maturalnego w danym roku szkolnym do potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Czym jest dyskalkulia i jak wpływa na zdolności uczenia się i rozumienia matematyki?
Dyskalkulia, to w dużym skrócie zaburzenie, które polega na upośledzeniu zdolności liczenia, rozumienia liczb i wykonywania zadań arytmetycznych. Uczniowie, którzy są nim dotknięci, mogą mieć kłopoty z pamięcią liczbową (np. zapamiętywania numerów telefonów), a także orientacją przestrzenną i czasową. Dzieci z podejrzeniem dyskalkulii powinny mieć wykonywane specjalne testy, a w razie potrzeby rodzice powinni wybrać się z nimi do poradni psychologiczno-pedagogicznej. Ważna jest tutaj wczesna diagnoza zaburzenia, a także wdrożenie odpowiednich form leczenia tego typu przypadłości, która wpływa w znaczący sposób na cały proces przyswajania wiedzy matematycznej nie tylko u dzieci, ale także np. u młodzieży licealnej.