Kontrola pracowników przez pracodawcę to jeden z tematów, który zawsze wywołuje spore emocje. Od razu pojawiają się bowiem pytania – w jakim stopniu to jest legalne? I czy w ogóle jest potrzebne? Teraz jednak pojawia się nowy wątek w tej dyskusji. Okazuje się bowiem, że w niektórych miejscach… sztuczna inteligencja kontroluje pracowników.
Sztuczna inteligencja kontroluje pracowników
Dla niektórych może być to szok, ale okazuje się, że nie trzeba czekać kolejnych kilkudziesięciu lat, by scenariusz rodem z sci-fi zaczął się spełniać. Jak donosi Guardian, w Wielkiej Brytanii i innych krajach sztuczna inteligencja kontroluje 130 tys. pracowników w czasie rzeczywistym. Chodzi o system Issak, który został stworzony przez londyńską firmę Status Today.
AI monitoruje aktywność pracowników pod każdym względem – system zbiera np. dane o tym, kiedy zatrudnieni wysyłają e-maile lub jak często edytują pliki (co może wskazywać na to, w jakim tempie pracują nad danym zadaniem i czy… w ogóle pracują). System jest też w stanie analizować jak aktywność pracownika przełożyła się na efekt końcowy pracy nad danym zadaniem lub projektem. Ma to pomóc menedżerom w ocenie pracy zespołu. Problem polega jednak na tym, że przecież nie zawsze duża aktywność oznacza od razu spektakularne wyniki. I na odwrót – pracownik pozornie może robić mniej, ale okaże się, że efekt będzie równie zadowalający.
Związki zawodowe nieufnie podchodzą do nowej formy kontroli
Jak można było się spodziewać, brytyjskie związki zawodowe nie podchodzą zbyt entuzjastycznie do nowej roli sztucznej inteligencji. AI może ich zdaniem wpływać negatywnie na nastawienie pracowników do wykonywania swoich obowiązków. Przede wszystkim jednak sztuczna inteligencja mogłaby przyczynić się do zwiększenia presji, a tym samym – odbić się na zdrowiu psychicznym pracowników.
Obserwując rozwój technologii i sztucznej inteligencji można było się spodziewać, że prędzej czy później AI zostanie wykorzystana także do monitorowania postępów pracowników i ich aktywności. Problem polega jednak na tym, że w prawdziwym życiu nie wszystko jest jednowymiarowe. Na efekty pracy wpływa nie tylko aktywność pracownika, ale też wiele czynników zewnętrznych. Wszystko zależy jednak od tego, jak dane opracowane przez system zostaną wykorzystane przez ludzi.