Naklejki na Słodziaki, a wcześniej na Świeżaki, uniemożliwiają zwrot towaru – o ile się je weźmie. Akcja promocyjna w Biedronce powtarza się co roku, podobnie jak próby oszukiwania ze strony klientów. Nic więc dziwnego, że sieć podejmuje tego typu środki ostrożności.
Maskotki dostępne w programach lojalnościowych Biedronki stały się wręcz przedmiotem pożądania
Programy lojalnościowe na stałe wpisały się w robienie zakupów. W miarę wydawanych w danej firmie pieniędzy, ta umożliwia nam uzyskanie czegoś w zamian. Oczywiście, żeby cała akcja miała biznesowy sens, nagroda w programie musi być mniej warta, niż – na przykład – robione przez klienta zakupy, za które dostaje jakieś punkty. Tyle tylko, że czasem pieniądze to nie wszystko. Non stop przekonuje się o tym Biedronka. Jej programy „Gang Świeżaków” a potem „Gang Słodziaków” stały się wręcz swoistym fenomenem w Polsce. Maskotki stały się tak wielkim obiektem pożądania, że naklejki na Słodziaki stanowią przeszkodę w zwrocie towarów. A Biedronka rok w rok musi o tym klientom przypominać.
Naklejki na Słodziaki zdobywa się, jak to w programach lojalnościowych bywa, kupując towary w Biedronce. Za każde wydane 40 zł., zdobywa się jeden punkt. Te można zyskać także korzystając ze specjalnej biedronkowej karty, bądź kupując właściwie oznaczone produkty, ewentualnie warzywa i owoce. Żeby dostać w swoje ręce maskotkę, klient musi zebrać aż 60 punktów. To, jak się łatwo domyślić, koszt przynajmniej 2400 zł. samych zakupów. Oczywiście, bez uwzględnienia wspomnianych „bonusów”. Z punktu widzenia kogoś, kto regularnie robi zakupy w Biedronce to żaden problem – w końcu się uzbiera. Co jednak, jeśli chodzi o samą maskotkę?
Naklejki na Słodziaki, a wcześniej na Świeżaki, od lat stanowiły powód do nadużywania dobrej woli ze strony Biedronki
Nie da się ukryć, że są klienci, którzy po prostu oszukują. Proceder bywa stosunkowo prosty – zrobić zakupy, zdobyć naklejki na Słodziaki a potem zwyczajnie oddać towar. Zachowując przy tym uzbierane w ten sposób punkty. Rzecz jasna, najlepiej byłoby wziąć jeden drogi produkt, który da dużo punktów i który jednocześnie łatwo zwrócić. Biedronka zasadniczo pozwala klientom na dokonywanie zwrotów. Tyle tylko, że w tym przypadku sieć już dawno zauważyła skalę nadużyć. Pisaliśmy już na łamach Bezprawnika rok temu, że Słodziaki uniemożliwiają zwrot towaru. Klient, który weźmie naklejki tym samym rezygnuje z przysługującego mu prawa do zwrotu. Warto przy tym wspomnieć, że Biedronka tego zastrzeżenia nie rozciąga na towar niepełnowartościowy. Nie pisalibyśmy jeszcze raz w zasadzie tego samego, gdyby nie to, że próby zdobycia w ten sposób nienależnych naklejek wciąż się zdarzają.
Prawo do zwrotu pełnowartościowego towaru w ciągu 14 dni dotyczy jedynie sprzedaży na odległość i nie rozciąga się na tradycyjny handel
Warto przypomnieć, że Biedronka ma przy tym pełne prawo do odmowy zwrotu towaru w takiej sytuacji. Przepisy rozróżniają bowiem sprzedaż na odległość od normalnej, stacjonarnej sprzedaży. W tą pierwszą kategorię włączyć można zarówno sklepy internetowe, jak i sprzedaż przez telefon. Klient może w takim przypadku zrezygnować z towaru w ciągu 14 dni od momentu otrzymania towaru. Jeśli sprzedawca nie poinformuje go o takim prawie, czas ten wydłuża się do 12 miesięcy. Ma to zabezpieczyć konsumenta z jednej strony przed nieetycznymi praktykami sprzedawców, z drugiej zaś wzmocnić jego prawa w sytuacji gdy po prostu nie widział towaru na oczy przed zawarciem umowy.
Sytuacja zmienia się diametralnie w przypadku tradycyjnego handlu. Tutaj nie występują szczególne wspomniane szczególne przypadki. Możliwość zwrotu towaru wynika z dobrej woli sprzedającego. W związku z tym, taka możliwość może być przez niego praktycznie dowolnie modyfikowana i podlega wyłącznie jego własnym wewnętrznym regulacjom. Sposób w jaki Biedronka traktuje naklejki na Słodziaki jest w pełni zgodny z prawem.
W przypadku towaru wadliwego, klientowi zawsze pozostaje prawo do rękojmi – w tym, między innymi, do zwrotu pieniędzy
Jednocześnie postępowanie sieci nie uchybia przepisom kodeksu cywilnego dotyczących rękojmi. W przypadku towaru niepełnowartościowego, zgodnie z art. 561 kc, kupujący ma prawo oczekiwać od sprzedawcy wymiany na niepozbawiony wad egzemplarz. Alternatywą jest w takim przypadku usunięcie wad. Co więcej, zgodnie z art. 560 kc., kupujący może także odstąpić od umowy – co skutkuje koniecznością zwrócenia mu pieniędzy. Może również zgodzić się na obniżenie ceny przez sprzedającego. Nic więc dziwnego, że naklejki na Słodziaki uniemożliwiają jedynie zwrot towaru pełnowartościowego.