Pasta Colgate – podobnie jak wiele innych past do zębów dostępnych na rynku – ma „utrzymywać biel zębów”, a niektóre produkty marki mają mieć nawet właściwości wybielające. Jak widać jednak, firma być może zbyt mocno podkreślała to w reklamie, bo teraz będzie musiała tłumaczyć się przed sądem. Jedna z mieszkanek Kalifornii pozwała firmę o to, że efekt wybielenia w rzeczywistości był znacznie słabszy niż ten ukazany na reklamie.
Pozew przeciwko Colgate. Powodem zbyt słaby efekt wybielenia
Pozew przeciwko Colgate (a dokładniej: Colgate-Palmolive) złożyła pewna Kalifornijka. Jej zdaniem pasta Optic White nie wybiela zębów w takim stopniu, jak zostało to zaprezentowane w reklamie telewizyjnej. Kobieta zwróciła szczególną uwagę na hasło, że „zęby będą trzy razy bielsze” po użyciu Optic White niż przed jej zastosowaniem. Dodatkowo produkt miał również usunąć powierzchniowe przebarwienia. Efekt jednak nie spełnił oczekiwań kobiety.
Według niej Colgate naruszyło zasady sprawiedliwej konkurencji na rynku oraz miało dopuścić się w ten sposób złamania przepisów Consumers Legal Remedies Act. Zabrania on oszukiwania klienta i właśnie praktyk mogących prowadzić do nieuczciwej konkurencji. Kobieta podkreśla również, że gdyby wiedziała, jaki efekt w rzeczywistości daje użycie pasty Optic White, to nie dokonałaby jej zakupu. Tym samym poniosła stratę finansową.
Problem polega na tym, że skład pasty faktycznie nie miał właściwości zaprezentowanych w reklamie
Jak zwraca uwagę branżowy portal infodent24.pl, pasta Optic White faktycznie nie zawiera takiej ilości nadtlenku wodoru, by wybielenie było tak intesywne jak wynikałoby to z reklamy. Poniekąd przyznał to zresztą sam przedstawiciel firmy Colgate, William DeVizio. Stwierdził, że pasta z niewielką ilością nadtlenku wodoru może rzeczywiście nie pomóc w osiągnięciu intensywnego wybielenia. Trzeba bowiem pamiętać o tym, że pasta rozchodzi się po całej jamie ustnej i osadza się nie tylko na zębach. Problemem może być też długość samego procesu szczotkowania. Jeśli odbywa się krótko, nadtlenek wodoru może faktycznie nie zdążyć zadziałać.
Na razie wyrok w sprawie jeszcze nie zapadł.
A niedawno to Colgate zarzucało konkurencji umieszczenie nieprecyzyjnego hasła w reklamie
Co ciekawe, jakiś czas temu to Colgate zarzuciło konkurencji, że hasło umieszczone w reklamie jest nieprecyzyjne. Chodziło o sformułowanie „Polecane przez 9/10 użytkowników w Polsce” wykorzystane przez Oral-B. Zdaniem Colgate tekst, który rozwijał to sformułowanie (umieszczony na samym dole reklamy) też nie był precyzyjny i nie wyjaśniał, co producent miał na myśli. Colgate złożyło wtedy skargę do KER, a Komisja przychyliła się do argumentacji firmy i nakazała Oral-B zmianę hasła.