Po roku zapowiedzi i przekładaniu otwarcia pierwszy Carrefour Bio w Polsce wreszcie zostanie uruchomiony. Po Francji i Hiszpanii będzie to trzeci rynek z takim formatem sklepu. W Warszawie przy ul. Marszałkowskiej 87 klienci będą mogli nabyć ekologiczne produkty, zrobić zakupy bardziej przyjazne dla środowiska, a także skorzystać z kawiarni czy showroomu.
Otwarcie już 14 listopada
Na świecie działa już około 20 sklepów Carrefour Bio. Pierwsze informacje o zamiarze otwarcia w naszym kraju tego rodzaju sklepu pojawiły się już pod koniec 2018 roku. Debiut w Polsce jednak kilkakrotnie przekładano. Po roku czekania najwyraźniej wszystko udało się już przygotować. 14 listopada ma się odbyć uroczyste otwarcie przy ul. Marszałkowskiej 87 w Warszawie, w którym uczestniczyć będzie innymi prezes Carrefour Polska. Placówka ma mieć powierzchnię około 200 metrów kwadratowych. Znajdzie się tam szeroki asortyment produktów bio – znacznie większy niż w pozostałych hipermarketach tej sieci. Oprócz tego część powierzchni zostanie przeznaczona na kącik kawowy i showroom.
Carrefour realizuje strategię „Act for Food”
Najważniejszym zadaniem, jakie stawia sobie Carrefour jest popularyzowanie żywności ekologicznej, edukacja w tym zakresie i upowszechnianie wiedzy na temat żywności eko. Sieć realizuje strategię „Act for Food” rozpisaną do 2022 roku. Firma chce stać się liderem w sprzedaży żywności eko w krajach, w których znajdują się jej sklepy. To nie pierwsze działania podjęte w tym zakresie. Pod koniec października Carrefour wsparło realizację programu „BIO dla Mamy i Dziecka”. Pierwszy Carrefour Bio w Polsce ma być stworzony na wzór doświadczeń z sprzedaży artykułów ekologicznych we Francji. Choć sieć ma stawiać na współpracę z polskimi producentami, to nie zabraknie także produktów importowanych. Jak twierdzi prezes Carrefour Polska celem ma być uruchomienie „małych sklepów dla nowoczesnych klientów, poszukujących tzw. zdrowych produktów w dobrych cenach”. Na razie cały projekt jest na etapie eksperymentu. Co prawda sieć ma już upatrzonych kilka miast, w których dalej chciałaby rozwijać koncept ekologicznych sklepów, jednak wszystko zależy od odbioru konsumentów.
Ograniczenie plastiku
Czasami mimo dobrych chęci trudno jest zrobić zakupy bez dużej ilości plastiku. Ogórki czy inne warzywa owinięte w folie, zbędne plastikowe opakowania – nieraz nie da się przed nimi uciec. Jak poinformowała wiceprezes Carrefour Polska, jednym z elementów strategii Act of Food w sieci sklepów ma być walka z tym problemem. W Careefour Bio w Polsce klienci mają być zachęcani do ograniczenia zużycia jednorazowych opakowań i zwracania uwagi nie tylko na to, co jedzą, ale i na wszystkie elementy towarzyszące konsumpcji – w tym także sposób pakowania jedzenia.
Zakupy do własnych opakowań
Aby zminimalizować zużycie plastiku, konsumenci będą mogli też przychodzić do sklepu z własnymi suchymi i nieuszkodzonymi pojemnikami, do których będą pakowane takie produkty jak wędliny, mięso, ser, ryby czy bakalie. Podczas robienia zakupów będzie trzeba przekazać opakowanie pracownikowi sklepu, który nałoży produkt do środka i naklei naklejkę z kodem kreskowym. Jeden warunek, który wprowadza Carrefour Bio w Polsce dotyczy ilości żywności w opakowaniu – w każdym pojemniku będzie mógł znajdować się tylko jeden produkt. Narzuci to więc konieczność dokładnego planowania zakupów przed wyjściem do sklepu lub po prostu brania pudełek „na zapas”. Owoce i warzywa będzie można natomiast zapakować w przyniesione z domu płócienne woreczki. Nie jest to żadna nowość, bo taki sposób robienia zakupów jest już coraz bardziej powszechny. Na prośbę zapakowania sera czy wędlin do własnego opakowania sprzedawcy reagują wprawdzie różnie, jednak widok owoców w płóciennych workach już raczej żadnego pracownika sklepu nie dziwi.
Na proekologicznej postawie Carrefour może sporo zyskać
Nowy koncept może okazać się korzystny dla francuskiej sieci sklepów. Z badań przeprowadzonych niedawno przez Deutsche Bank Research wynika bowiem, że coraz więcej konsumentów podczas robienia zakupów zwraca uwagę na kwestie związane ze zmianami klimatycznymi. Choć może się wydawać, że bardziej niż losami planety wciąż interesuje nas cena żywności, badania pokazują co innego. Dla konsumentów kwestie ekologiczne stały się równie istotne co ich jakość i cena. Niektórzy są skłonni zapłacić nawet więcej za dany artykuł, jeśli jest on przyjazny środowisku. Taka postawa konsumentów ma natomiast realny wpływ na zyski firmy. Ze wspomnianych już badań wynika także, że przedsiębiorstwa zainteresowany dbaniem o środowisko zanotowały wzrost o 15 proc. rocznie według indeksu MSCI World. Badania przeprowadzone zostały na klientach z Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych, jednak wzrost zainteresowania ochroną środowiska w Polsce może sprawić, że i u nas korzyści z proekologicznej postawy dla przedsiębiorców będą niemałe.