Pasażer może domagać się odszkodowania, jeśli jego lot zostanie odwołany. Pytanie brzmi jednak, czy tak jest też w sytuacji, gdy lot odwołano ze względu na trudne warunki pogodowe. Odpowiedź powinna zainteresować wszystkich, którzy wybierają się w podróż w najbliższych miesiącach. Ryzyko złych warunków w miesiącach zimowych jest znacznie wyższe.
Odszkodowanie za lot a trudne warunki pogodowe. Czy pasażer ma szansę coś ugrać?
Podróż samolotem zimą, zwłaszcza nad Europą, może wiązać się z pewnym ryzykiem. Warunki pogodowe bywają szczególnie niesprzyjające. Częściej zdarzają się silne śnieżyce i porywiste wiatry, które mogą być przyczyną opóźnienia lub odwołania lotu. Chodzi przede wszystkim o warunki panujące zarówno na lotnisku, z którego wystartuje samolot, jak i od warunków na lotnisku docelowym. Zdarza się również, że lot wprawdzie rozpocznie się planowo, jednak samolot – już w trakcie – ląduje na innym lotnisku, właśnie ze względu na trudne warunki pogodowe.
Co w takiej sytuacji musi zrobić przewoźnik?
Przewoźnik ma pewne obowiązki względem pasażerów, jeśli lot został opóźniony lub odwołany. Dotyczy to także sytuacji, gdy pasażerowie wylądowali na zupełnie innym lotnisku niż powinni.
Jeśli chodzi o tę drugą grupę pasażerów, to przewoźnik ma po pierwsze obowiązek zapewnić transport na docelowe lotnisko. Może być to autokar – zwłaszcza, jeśli lotnisko znajduje się stosunkowo niedaleko. Co ważne, przewoźnik powinien dobrać środek transportu w sposób adekwatny, tak, by pasażer jak najszybciej znalazł się tam, gdzie pierwotnie powinien.
Z kolei jeśli pasażer miał z docelowego lotniska odbyć kolejny lot, a z powodu zmiany nie zdąży tego zrobić, przewoźnik powinien zapewnić mu nocleg.
Opóźniony lub odwołany lot
Co jednak z pasażerami, których lot w ogóle się nie odbył? Czy ze względu na „uziemienie” na lotnisku przysługuje im odszkodowanie, jeśli to trudne warunki pogodowe zmusiły przewoźnika do opóźnienia lotu lub jego odwołania? Jakie są obowiązki przewodnika względem takiego pasażera? Po pierwsze – jeśli opóźnienie jest większe niż trzy godziny, pasażer powinien otrzymać bezpłatny posiłek i napój. Dodatkowo jeśli opóźnienie jest znaczące, przewoźnik powinien również zapewnić nocleg i transfer na odcinku lotnisko-nocleg-lotnisko. Ponadto musi również zapewnić możliwość kontynuowania podróży najbliższym połączeniem.
Kluczowe pytanie brzmi: czy pasażerowi przysługuje odszkodowanie, jeśli trudne warunki pogodowe uziemią samolot lub kapitan będzie zmuszony lądować na innym lotnisku? Niestety, okazuje się, że raczej nie. Pasażer może ubiegać się o odszkodowanie, ale jeśli opóźnienie lub odwołanie lotu nie zostało wywołane nadzwyczajnymi okolicznościami. Trudne warunki pogodowe można do takich okoliczności zaliczyć.
Przychylne przewoźnikom są również regulacje unijne. Wynika z nich, że jeśli odwołany lub opóźniony lot nie jest efektem zaniedbań przewoźnika, to nie musi on wypłacać odszkodowania.