Przedsiębiorcy popełniają błędy we wnioskach do ZUS o pomoc w ramach tarczy antykryzysowej. Konieczna jest wtedy korekta wniosku do ZUS. Co ciekawe, można złożyć ją e-mailem – w przeciwieństwie do samego wniosku.
Korekta wniosku do ZUS. Co trzeba zrobić?
Zakład Ubezpieczeń Społecznych od dłuższego czasu podkreśla, że przedsiębiorcy nie mogą przesyłać wniosków do ZUS o pomoc w ramach tarczy antykryzysowej drogę e-mailową. Co interesujące, okazuje się jednak, że już korekta wniosku do ZUS jak najbardziej może być złożona w tej formie. Należy jednak pamiętać, że jest to możliwe tylko wtedy, gdy wcześniej wnioskujący złożył wniosek przez platformę PUE ZUS, listownie lub osobiście.
Co wpisać w wiadomości e-mail? W temacie należy podać typ wniosku, datę wniosku i NIP (w tej kolejności). W treści e-mail trzeba z kolei napisać, czego dotyczy korekta wniosku do ZUS (np. czy chodzi o złożenie wyjaśnienia, czy też o uzupełnienie danych lub podanie prawidłowych). Sama korekta wniosku do ZUS powinna mieć formę załącznika. Może to być zdjęcie lub skan dokumentu. Jeśli przedsiębiorca nie może wysłać załącznika w tej formie, korektę powinien złożyć w formie papierowej.
Jednocześnie przedsiębiorcy muszą pamiętać, że w niektórych sytuacjach konieczne będzie złożenie nowego wniosku
W niektórych sytuacjach wnioskodawca musi jednak złożyć nowy wniosek do ZUS. Jest to konieczne m.in. wtedy, gdy nie podpisał wcześniejszego wniosku. Oprócz tego – także wtedy, gdy nie podał w nim numeru konta bankowego (lub gdy podał błędny). ZUS jednocześnie przestrzega, że w takiej sytuacji niemożliwe jest wysłanie nowego, poprawnego wniosku drogą e-mailową. Trzeba to zrobić osobiście, listownie lub przez PUE ZUS.
Zakład przypomina też, że jeśli ktoś sam zauważy, że popełnił błąd we wniosku (a ZUS jeszcze nie zdążył się z nim skontaktować), powinien to jak najszybciej zgłosić. Dzięki temu będzie możliwe wycofanie wniosku z systemu i złożenie poprawnego.
Jakie błędy najczęściej popełniają przedsiębiorcy?
Oprócz tego, że przedsiębiorcy zapominają podpisać się pod oświadczeniem lub nie podają numeru konta bankowego, na który ma zostać wypłacone np. świadczenie postojowe, często osoby składające wniosek popełniają bardziej kuriozalne błędy. Jednym z nich jest… przepisanie imienia i nazwiska ze wzoru wniosku, zamiast podanie swojego. Przedsiębiorcy mają mieć też tendencję do zamieszczania zupełnie zbędnych informacji. Zdarza się też, że błędy dotyczą podanej wysokości wynagrodzenia – zamiast miesięcznego wynagrodzenia wpisują np. stawkę godzinową.