Elektryczne hulajnogi podbijają polskie miasta, choć ciągle nie ma przepisów, które by kontrolowały korzystanie z tego wynalazku. Do akcji wkracza jednak Ziobro i mówi zdecydowanie, jakie ograniczenia mają się pojawić.
Trudno dzisiaj przejść ulicami dużego, polskiego miasta, by nie natknąć się na elektryczne hulajnogi. Często jednak za nowymi trendami nie podąża prawo – i tak jest i w tym przypadku. Choć kilka ministerstw chce uporządkować sprawę, na razie jakoś to nie wychodzi.
Ostatecznie jednak nad przepisami miał pracować resort infrastruktury. Teraz „Dziennik Gazeta Prawna” podaje, że pracą ministerstwa Andrzeja Adamczyka jest zirytowany Zbigniew Ziobro. Powód? Tempo przygotowywania zmian w prawie dotyczącym hulajnóg idzie tam ponoć bardzo ślamazarnie.
W efekcie resort Ziobry samemu miał przygotować „hulajnogową” nowelizację prawa o ruchu drogowym. Co ciekawe, znany z radykalnych pomysłów minister Ziobro, przygotował raczej koncyliacyjne rozwiązania.
Hulajnogi przepisy. Ziobro chce dopuścić ruch na chodnikach
Wielokrotnie pojawiał się pomysł, by w ogóle zabronić poruszania się elektrycznym hulajnogom po chodnikach. Ministerstwo Sprawiedliwości, jak podaje „DGP” chce jednak dopuścić taki ruch – pod warunkiem, że hulajnoga nie będzie jechała tam szybciej niż 8 km/h.
Będą też inne ograniczenia – 20 km/h na jazdę po ulicy oraz 25 km/h po ścieżce rowerowej. I to właśnie 25 km/h ma być górną granicą prędkości dla hulajnogi. Dziś takie pojazdy są często zdecydowanie szybsze, a amatorzy hulajnóg lubią „podkręcać” osiągi, na przykład „tuningując” swój sprzęt.
Za używanie pojazdów niespełniających tych wymogów ma być grzywna w wysokości do 5 tys. zł. Co ciekawe, tym samym ograniczeniom co hulajnogi w pomyśle Ziobry mają podlegać także elektryczne rowery, które również coraz częściej można zobaczyć na polskich ulicach.
Czy propozycja resortu Ziobry ma szansę szybko wejść w życie? Trzeba przyznać, że zaproponowane rozwiązania brzmią dosyć sensownie. Mogą poprawić bezpieczeństwo na chodnikach, ale i pewnie dla wielu miłośników hulajnóg takie ograniczenia będą do przejścia. Pytanie, czy propozycje dotyczące hulajnóg nie staną się przypadkiem elementem rozgrywki pomiędzy resortami i ośrodkami władzy…