Część przedsiębiorców musi wpisać się do rejestru BDO – tyle, że nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę. Niektórzy błędnie zakładają, że ten obowiązek dotyczy wyłącznie wytwórców odpadów. W rzeczywistości do BDO musi wpisać się też wiele mniejszych przedsiębiorców, a bardzo często także… właściciele sklepów internetowych.
Sklep internetowy a rejestr BDO. Kto musi się wpisać?
Do rejestru BDO, czyli – Bazy Danych o Produktach i Opakowaniach oraz o Gospodarowaniu Odpadami, muszą wpisać się m.in. przedsiębiorcy, którzy wytwarzają, transportują i magazynują odpady. Wbrew pozorom obowiązek dokonania wpisu do rejestru spoczywa na większej liczbie podmiotów. Muszą go dokonać także firmy wprowadzające produkty na rynek, produkty w opakowaniach lub same opakowania.
To z kolei istotna wiadomość dla wszystkich przedsiębiorców, którzy prowadzą sklep internetowy (lub dopiero zamierzają go otworzyć), a byli przekonani, że nie muszą wpisywać się do rejestru. Tymczasem większość z nich ma taki obowiązek. Wystarczy, że produkty, które sprzedają… pakują – a już stają się przedsiębiorcami, którzy muszą wpisać się do rejestru BDO. Przy czym – co warto zaznaczyć – chodzi o właściwie dowolne opakowanie. Towar może być owinięty dodatkową folią czy papierem, ale nie musi; zapakowany w pudełko i wysłany do klienta już jest de facto produktem w opakowaniu wprowadzonym na rynek. Rejestrem BDO nie muszą się natomiast przejmować przedsiębiorcy prowadzący sklep internetowy, w którym sprzedają produkty niematerialne. Chodzi m.in. o e-booki, kursy internetowe itd.
Co jeśli przedsiębiorca zdecydował się na dropshipping?
W nieco innej sytuacji znajdują się przedsiębiorcy, którzy prowadzą swój biznes w systemie dropshippingu (o tym, czym jest dropshipping w sklepie internetowym pisała w ramach naszego raportu eCommerce Joanna Majkowska). Wtedy, co do zasady, odpowiedzialność przejmuje producent lub hurtownia, którzy wysyłają towar do klienta. To oni pakują produkty, więc tym samym to oni muszą uzyskać wpis do rejestru BDO.
Sklep internetowy a rejestr BDO: jak dokonać wpisu?
Wniosek o wpis do rejestru BDO można złożyć wyłącznie elektronicznie, za pośrednictwem strony bdo.mos.gov.pl. Przedsiębiorca musi się zalogować przez profil zaufany, e-dowód lub poprzez bankowość elektroniczną. Po zalogowaniu należy przejść do wniosku rejestracyjnego (wystarczy odszukać go w sekcji wniosków). Tak jak w przypadku większości wniosków i formularzy, przedsiębiorca będzie musiał podać podstawowe dane swojej firmy i dane kontaktowe.
Po uzupełnieniu danych pojawi się pytanie o wdrożony system jakości lub zarządzania środowiskowego. Co do zasady właściciele sklepów internetowych nie muszą jednak takich posiadać takich certyfikatów. W dalszej kolejności przedsiębiorca podaje miejsce prowadzenia działalności. Kolejnym krokiem jest wypełnienie odpowiednich działów i tabeli. Wszystko zależy od tego, czy przedsiębiorca jedynie wprowadza produkty w opakowaniach na rynek, czy też w sklepie pojawiają się jeszcze inne odpady niż komunalne. Jeśli tak, konieczne będzie wypełnienie jeszcze jednej tabeli i podanie kodów wytwarzanych odpadów. Dodatkową tabelę trzeba też wypełnić przy wprowadzaniu produktów w opakowaniach na teren UE (poza Polską).
Jeśli chodzi o wprowadzanie produktów w opakowaniach na rynek przedsiębiorca musi wskazać, z jakiego materiału wykonane są opakowania oraz jak są utylizowane.
Sklep internetowy a zgłoszenie się jako wytwórca odpadów
Czy przedsiębiorca prowadzący e-sklep powinien również zgłosić się jako wytwórca odpadów, a nie tylko jako wprowadzający na rynek produkty w opakowaniach? To zależy – w większości przypadków, zwłaszcza jeśli chodzi o mniejsze działalności, nie ma takiego obowiązku. Nawet jeśli przedsiębiorca faktycznie wytwarza odpady (np. papierowe czy tekturowe), to jeśli ich masa nie przekracza 500 kg rocznie, to nie musi zgłaszać się jako wytwórca.
Przedsiębiorca musi pamiętać, by do wniosku dołączyć potwierdzenie wniesienia opłaty rejestrowej. Wynosi ona 100 zł dla mikroprzedsiębiorców i 300 dla pozostałych przedsiębiorców. Po złożeniu formularza rejestracyjnego przedsiębiorca powinien w ciągu 30 dni otrzymać zaświadczenie wraz z indywidualnym numerem rejestrowym BDO.
Kara za brak wpisu do BDO
O wpisaniu do rejestru BDO należy pomyśleć jeszcze przed rozpoczęciem działalności. Jeśli jednak jakiś przedsiębiorca nie zdawał sobie sprawy z obowiązku jaki na nim ciąży, powinien zgłosić się do rejestru jak najszybciej. Kara pieniężna za prowadzenie działalności bez wpisu do rejestru (jeśli jest wymagany) może być wysoka. Zgodnie z przepisami wynosi ona od 5 tys. zł do nawet… miliona złotych.