Praktycznie każdy z nas robi jakieś przelewy bankowe. Od tych cyklicznych, gdzie opłacamy prąd czy internet, po zwrot pieniędzy za zrzutkę na pizzę, przez jednorazowy zakup jakiejś jakiegoś produktu. Czasem może się jednak zdarzyć, że przydarzy nam się przelew na zły numer konta. Co zrobić w momencie, gdy zorientujemy się, że wysłaliśmy pieniądze na inny numer konta, niż powinniśmy?
Wykonując przelew, powinniśmy za każdym razem sprawdzić, czy numer konta, jaki wpisujemy, jest prawidłowy. Może się jednak zdarzyć, że przypadkowo wyślemy nasze pieniądze na zły rachunek bankowy. Wtedy trzeba podjąć odpowiednie działania.
Bank nie sprawdzi, czy dane adresata są prawidłowe. Jeżeli numer jest poprawny, to kasa popłynie
Niestety, obecnie system bankowy nie sprawdza już danych osobowych, jakie wpisujemy przy wykonywaniu przelewu. Jeżeli chcemy oddać znajomemu pieniądze za wspólną pizzę i zamiast jego danych wpiszemy Ferdynand Kiepski, Ćwiartki ¾, to nasz przelew i tak dotrze, o ile wpisaliśmy dobry numer konta. Oznacza to jednak, że jeżeli wpisaliśmy zły numer rachunku, to pieniądze przejdą, nawet jeżeli dane odbiorcy nie będą zgadzać się z tymi, jakie wpisaliśmy.
Przy błędnym numerze pieniądze nawet nie wyjdą z naszego konta. Jeżeli przelaliśmy na stare, to warto najpierw skontaktować się z odbiorcą
Pierwsze co należy zrobić, to sprawdzić, czy przelew do nas nie wrócił. Jeżeli bowiem dokonaliśmy pomyłki w numerze konta, to może się okazać, że jest on po prostu błędny. A w takim przypadku nasz bank albo w ogóle nam nie pozwoli wykonać tego przelewu, albo momentalnie środki wrócą na nasze konto.
Gorzej, chociaż nadal nie tak źle, jeżeli wysłaliśmy nasze pieniądze na stary rachunek bankowy naszego kontrahenta lub znajomego. Czasem może być tak, że mieliśmy już odbiorcę zdefiniowanego, ale w międzyczasie on zmienił konto, czego nie zauważyliśmy lub o czym zapomnieliśmy. Wtedy, jeżeli dane konto jest już nieaktywne, to pozostaje nam tylko czekać na zwrot przelewu przez bank. Nie musimy natomiast się obawiać, że pieniądze pójdą na inne konto, ponieważ raz przypisane numery kont nie wracają do puli numerów i nie są później przekazywane nowemu kontrahentowi.
Warto też, jeżeli widzimy, że na fakturze jest nowy numer konta, a my wysłaliśmy przelew na stary, zadzwonić do firmy, do której wykonywaliśmy przelew. Często się bowiem zdarza, że nawet jeżeli jakieś przedsiębiorstwo zmienia bank lub numer konta i prosi o przelewanie należności na nowe, to pozostawia jeszcze przez jakiś czas aktywny ten stary rachunek. Po kontakcie z nami taka firma może więc nas uspokoić, że przelew do niej przyjdzie prawidłowo, albo np. odeśle nam pieniądze z prośbą, byśmy przesłali jednak na prawidłowy numer.
Przelew na zły numer konta trafił do obcego. Najważniejsze to zgłosić się do banku
Gorzej, jeżeli pieniądze wyślemy do kogoś, kogo zupełnie nie znamy, a wydarzy się tak przez pomyłkę. Nie jesteśmy w takiej sytuacji pozostawieni sami sobie, ale na zwrot pieniędzy może nam przyjść trochę poczekać.
Przede wszystkim musimy zgłosić swojemu bankowi, że doszło do takiej sytuacji i miał miejsce przelew na zły numer konta. Bank ma wtedy trzy dni na powiadomienie odbiorcy, że na jego konto wpłynęły środki, które nie należą do niego i które powinien zwrócić. Przy czym odbiorca takiego przelewu będzie miał te pieniądze oddać nie bezpośrednio na nasz rachunek, a na specjalny techniczny numer konta. Wszystko po to, byśmy nie mogli poznać jego danych osobowych, które objawiłyby się przy zwrocie pieniędzy. Na taki przelew odbiorca ma 30 dni.
Jeżeli odbiorca nie zwróci tych pieniędzy w ciągu 30 dni, to wtedy bank jest zobowiązany udostępnić nam takie dane, byśmy mogli oddać sprawę do sądu i tak doszukiwać się sprawiedliwości. Warto bowiem zauważyć, że takie pieniądze, które trafią do kogoś nienależnie, nie mogą zostać przywłaszczone. Niestety sprawa sądowa może trwać bardzo długo, dlatego zwłaszcza przy większych kwotach warto dwa razy dokładnie sprawdzić numer konta.