Okazuje się, że gdyby wystąpiło jakiekolwiek zagrożenie bezpieczeństwa (np. w postaci silnej fali COVID-19), to blisko 60 proc. Polaków chciałoby w takiej sytuacji, by wróciła nauka zdalna w szkołach. Z kolei 38 proc. jest za częstszą nauką hybrydową.
Nauka zdalna w szkołach. Większość Polaków chciałaby jej powrotu w razie zagrożenia bezpieczeństwa
W tym roku szkolnym nauka zdalna na razie nie jest przewidywana – choć nie należy jej wykluczać. Tym razem nie tylko z powodu potencjalnej, jesienno-zimowej fali COVID-19, ale również – w przypadku problemów z ogrzewaniem.
Polska platforma do webinarów i wideokonferencji ClickMeeting postanowiła zbadać, jakie podejście do edukacji online mają Polacy w tym momencie – i jak zareagowaliby, gdyby nauka zdalna w szkołach i na uczelniach faktycznie wróciła.
Okazuje się, że w razie zagrożenia bezpieczeństwa (czy to mowa o fali COVID-19, czy problemach z ogrzewaniem), 58 proc. badanych Polaków chciałoby, by w takiej sytuacji wróciła nauka zdalna. 23 proc. stwierdziła, że nie chciałaby w żadnym wypadku powrotu zajęć online, natomiast 19 proc. badanych nie miało na ten temat żadnego zdania. Okazuje się zatem, że większość ankietowanych uznała nauką zdalną w szkołach (i na uczelniach) za dobre rozwiązanie, jeśli pojawiłyby się jakiekolwiek większe niedogodności w prowadzeniu zajęć stacjonarnych.
Zalety i wady nauki zdalnej
ClickMeeting postanowił zbadać również, jakie, zdaniem ankietowanych, są zalety i wady nauki zdalnej. Jeśli chodzi o zalety, badani wskazali, że nauka zdalna to (można było wskazać więcej niż jedną odpowiedź):
- nauka samodzielności (39 proc.),
- możliwość wykorzystywania nowych technologii (35 proc.),
- oszczędność czasu (35 proc.),
- możliwość wykorzystywania multimedialnych materiałów (29 proc.),
- lepsza organizacja dnia (20 proc.),
- brak rozpraszaczy (10 proc.),
- większy wpływ na edukację (4 proc.).
Wymienione wyżej zalety nauki online łatwo odnieść do przyszłej kariery zawodowej. Jak komentuje Dominika Paciorkowska z ClickMeeting,
Samo zdobywanie wiedzy online zyskuje coraz więcej zwolenników. Blended learning i nauka hybrydowa są rozwiązaniami, które mogą połączyć świat offline i online w edukacji. Pomagają także w zdobywaniu zupełnie nowych kompetencji: nie tylko tych cyfrowych, ale również związanych z samodzielnością czy umiejętnością organizacji własnego czasu pracy.
Z kolei jeśli chodzi o wady nauki zdalnej, to jeden minus zajęć zdalnych został wskazany przez miażdżącą większość respondentów. Nikogo chyba nie zdziwi, że mowa o braku możliwości kontaktu z rówieśnikami (83 proc.). Jako inne wady wskazano:
- brak ruchu i prawdziwych przerw (64 proc.),
- niższy poziom nauczania (62 proc.),
- mniejsze skupienie i zaangażowanie (57 proc.).
A co z nauką hybrydową?
Oprócz nauki zdalnej możliwe jest jednak również kształcenie hybrydowe – uczeń lub student bierze udział w niektórych zajęciach stacjonarnie, a w niektórych – zdalnie. Z badania ClickMeeting wynika, że 38 proc. ankietowanych chciałoby, żeby szkoły i uczelnie częściej korzystały z opcji hybrydowej.
Okazuje się zatem, że Polacy dostrzegają coraz więcej zalet nauki zdalnej, a większość badanych nie miałaby nic przeciwko powrotowi do zajęć online, gdyby tego wymagała sytuacja. Jest zatem coraz bardziej prawdopodobne, że w przyszłości kształcenie na odległość będzie odgrywać jeszcze większą rolę – a uczniowie i studenci częściej będą uczestniczyć w zajęciach online.