Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że płatnicy składek mogą spodziewać się ważnej wiadomości. Już od 7 stycznia ZUS zaczął przekazywanie informacji o stanie rozliczeń na ich kontach za 2022 rok. Część przedsiębiorców będzie musiała dopłacić, część będzie mogła cieszyć się nadpłatą.
Informacja o stanie rozliczeń w ZUS
Już w tym momencie spora część przedsiębiorców powinna zajrzeć na swoje konto w PUE ZUS (jeśli nie dopełnili obowiązku i sami go nie założyli, można się spodziewać, że Zakład już zdążył to za nich zrobić – ale zapominalscy powinni po prostu skontaktować się z ZUS w tej sprawie). Już 7 stycznia Zakład rozpoczął wysyłkę informacji o stanie rozliczeń do 3,1 mln płatników składek, którzy w 2022 r. rozliczali i wpłacali składki do ZUS.
Z informacji przesłanej przez ZUS płatnik składek dowie się, w jakiej wysokości przekazał wpłaty w 2022 r. oraz jakie należności zostały rozliczone tymi wpłatami. Płatnicy, którzy spłacają zadłużenie względem ZUS w ratach, dowiedzą się też, ile jeszcze zostało im do spłaty.
To, co może jednak najbardziej interesować płatników składek, to informacja o saldzie konta – czy jest ono zerowe, czy też na koncie znajduje się niedopłata lub nadpłata.
W przypadku niedopłaty konieczne będzie oczywiście uiszczenie zaległości. Płatnik może jednorazowo wpłacić całą kwotę; jeśli zaległości są niewielkie, wystarczy zwiększyć bieżącą wpłatę do ZUS (i ewentualnie doliczyć do tego odsetki za zwłokę, jeśli są należne – ich wysokość można obliczyć w kalkulatorze odsetek udostępnianym przez ZUS).
W sytuacji gdy płatnik składek nie jest jednak w stanie uiścić wymaganej kwoty jednorazowo, może złożyć wniosek o rozłożenie spłaty zadłużenia na raty. W razie wątpliwości może skontaktować się z doradcą ds. ulg i umorzeń – również telefonicznie.
Co w sytuacji, gdy na koncie ZUS znajduje się nadpłata?
Bez wątpliwości w znacznie lepszej sytuacji znajdą się płatnicy składek, u których zostanie stwierdzona nadpłata. Jak przypomina ZUS, płatnik może pomniejszyć kwotę bieżącej wpłaty o wysokość nadpłaty w najbliższym terminie płatności składek. Warto jednocześnie pamiętać, że przedsiębiorca może też wystąpić do ZUS-u z wnioskiem o zwrot nadpłaty (na formularzu RZS-P). W takiej sytuacji nadpłata zostanie zwrócona płatnikowi składek na numer rachunku bankowego, który jest zapisany na koncie w ZUS.
Jednocześnie ZUS przypomina też, że jeśli po 31 grudnia płatnik dokonywał jakiejś korekty lub wpłacał składki po tej dacie, to informacja o stanie rozliczeń nie będzie tego uwzględniała – w takim wypadku saldo należy sprawdzić bezpośrednio na koncie PUE ZUS.