Osoby zakładające działalność gospodarczą muszą pamiętać o licznych formalnościach, których trzeba dopełnić. Do listy obowiązków należy dopisać jeszcze jeden, o którym wiele osób może nie mieć pojęcia. ZUS przypomina, że od tego roku wszyscy nowi przedsiębiorcy mają do spełnienia jeszcze jedną powinność.
Obowiązek założenia konta PUE ZUS dla nowych przedsiębiorców
O obowiązku założenia konta na Platformie Usług Elektronicznych (PUE ZUS) było szczególnie głośno pod koniec 2022 r. Do 30 grudnia konto na PUE powinni byli założyć wszyscy płatnicy składek – zarówno osoby fizyczne, jak i osoby prawne czy jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej. Wcześniej obowiązek posiadania konta na PUE ZUS miały jedynie firmy rozliczające składki za więcej niż 5 osób. Tym samym pod koniec zeszłego roku rejestracji na platformie musiały dokonać nawet osoby prowadzące działalność gospodarczą, które nie zatrudniały ani jednego pracownika. ZUS wprawdzie – w imieniu przedsiębiorców, którzy obowiązku nie dopełnili – założył konta na PUE zapominalskim, jednak konieczna była jeszcze aktywacja profilu.
Problem polega na tym, że obowiązek założenia konta PUE ZUS nie dotyczy jedynie tych przedsiębiorców, którzy już w zeszłym roku prowadzili działalność, ale – wszystkich. Czyli również tych, którzy dopiero w 2023 r. zdecydowali się na rejestrację działalności.
Ile czasu nowi przedsiębiorcy mają na dopełnienie obowiązku? Jak tłumaczy Beata Kopczyńska, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS województwa śląskiego, od momentu powstania obowiązku (czyli rejestracji działalności) płatnik ma na to 14 dni. Jeśli w tym czasie nie założy konta na PUE ZUS, Zakład zrobi to za niego – jednak konieczne będzie dokończenie procesu rejestracji. Co w takim wypadku musi zrobić świeżo upieczony przedsiębiorca? Jak mówi rzeczniczka,
Aby móc się zalogować na swoje konto płatnika na PUE ZUS, trzeba uzyskać dane do logowania – login PUE oraz jednorazowe hasło. Taką informację można uzyskać podczas wizyty w placówce ZUS lub podczas e-wizyty (po potwierdzeniu swojej tożsamości). Następnie trzeba się zalogować do PUE ZUS, uzupełnić brakujące dane i ustawić nowe hasło.
Jak założyć profil na PUE ZUS?
Proces samodzielnej rejestracji na PUE ZUS jest jednak bardzo prosty i nie ma żadnego powodu, by nowi przedsiębiorcy czekali, aż Zakład dopełni obowiązku za nich. Wystarczy wejść na stronę internetową ZUS i kliknąć w przycisk „Zarejestruj się w PUE”, znajdujący się na górze strony. Należy następnie wybrać opcję rejestracji dla przedsiębiorców i wpisać wymagane dane osobowe i numer NIP. Przedsiębiorca musi zaznaczyć również sposób rejestracji – można to zrobić m.in. za pomocą portalu login.gov.pl, kwalifikowanego podpisu elektronicznego czy bankowości elektronicznej banku, który świadczy taką usługę we współpracy z ZUS. W ciągu 7 dni od rejestracji należy potwierdzić swoją tożsamość w dowolnej placówce ZUS lub podczas e-wizyty. Konieczne jest wzięcie ze sobą dokumentu tożsamości – dowodu osobistego lub paszportu.