Zmysłowa bielizna to niebezpieczny grunt, jeżeli chcemy się po nim poruszać w telewizyjnej reklamie. Przekonała się o tym sieć sklepów Lidl, która trafiła przed Komisję Etyki Reklamy.
Nie tylko Biedronka musi się liczyć ze skargami na swoją działalność – a to (zdaniem KER niesłusznie) kwestionowano ich chleb „jak za dawnych lat”, a to z kolei (zdaniem KER słusznie) pojawiły się wątpliwości odnośnie promocji dotyczącej dwóch gratisowych lodów. Lidlowi, który od dawna stara się aktywnie działać na rynku niekojarzącym się wyłącznie z towarami rdzennie dyskontowymi oberwało się z kolei za promocję damskiej bielizny.
Damska bielizna w Lidl siała zgorszenie?
Skarga przedstawiona Komisji Etyki Reklamy dotyczyła telewizyjnych spotów, w których prezentowana była aktualna w tamtym czasie promocja sieci sklepów, w niej zaś przewijała się damska bielizna. Występujące w niej aktorki rozbierały się w sposób mający podkreślić zmysłowość proponowanych produktów.
Treść skargi: Szanowni Państwo, w reklamie sieci handlowej Lidl promowano bieliznę damską. Występujące w niej aktorki ubrane są w skąpą bieliznę oraz rozbierają się w sposób, który ma podkreślić zmysłowość proponowanych produktów. Godziny popołudniowe to czas, w którym telewizję oglądają małoletni. Moim zdaniem takie reklamy niekorzystnie wpływają na ich rozwój i nie powinny być wyświetlane o danej porze.”- pisownia oryginalna
Klasyczny dylemat polskiego społeczeństwa. Z jednej strony chcielibyśmy mieć ładne rzeczy – i to jeszcze kupić je w przystępnej cenie. Z drugiej strony powszechnie znany problem, że widok damskiego ciała w bieliźnie może naszym pociechom wyrządzić nieodwracalne zmiany w psychice.
Komisja Etyki Reklamy nie uznała, że bielizna z Lidla jest nieetyczna
Wśród zarzutów wskazywano między innymi, że reklama nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z dobrymi obyczajami, zaś reklamy skierowane do dzieci lub młodzieży (albo takie, do których dzieci i młodzież swobodnie mogą się dostać) muszą uwzględniać stopień ich rozwoju oraz nie mogą zagrażać ich fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu dalszemu rozwojowi.
W odpowiedzi na stawiane zarzuty Lidl wskazywał między innymi, że bardzo trudno jest reklamować bieliznę damską bez równoczesnego pokazania kobiecego ciała, choć w telewizji nie brakuje wielu produktów, które kobiety wykorzystują bez wyraźnej potrzeby.
Co więcej, przygotowanie reklamy, w której obecne są modelki-aktorki jest w takim przypadku w pełni uzasadnione ze względu na charakter reklamowanego produktu. Takiego kryterium nie spełnia zaś wiele emitowanych w telewizji reklam produktów kosmetycznych oraz innych produktów przeznaczonych dla kobiet, które prezentują kobiece ciało bez wyraźnej potrzeby.
Podkreślano również, że przedmiotowy spot reklamowy nie łamał standardów moralnych ani przepisów obowiązującego prawa, zaś otrzymana skarga miała charakter incydentalny.
Dodać należy, że w polskim systemie prawnym ustawodawca uznał, że zasadniczo tylko reklama piwa może być prowadzona w ściśle określonych godzinach (po godzinie 20:00).
Zespół Orzekający Komisji Etyki Reklamy przychylił się do argumentacji podniesionej przez przedstawiciela sklepu Lidl i uznał, że reklama nie zagraża fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu dalszemu rozwojowi dzieci lub młodzieży, gdyż nie epatuje nagością. Reklama była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z dobrymi obyczajami.