Tym razem Biedronka się doigrała. Promocja lodów 5+2 nadużywała zaufania odbiorców

Gorące tematy Zakupy dołącz do dyskusji (26) 13.11.2017
Tym razem Biedronka się doigrała. Promocja lodów 5+2 nadużywała zaufania odbiorców

Udostępnij

Maja Werner

Dwa tygodnie temu opisywaliśmy historię Biedronki, która stanęła przed Komisją Etyki Reklamy w związku ze sprzedawanym przez siebie chlebem. Ze sprawy wyszła jednak obronną ręką po udowodnieniu, że chleb faktycznie jest „jak za dawnych lat”. Nie „upiekło się” natomiast w przypadku promocji lodów.

Lody, lody, dla ochłody. Taka inicjatywa przyświecała zapewne sieci sklepów Biedronka, która tegorocznego lata zorganizowała promocję polegającą na tym, że przy zakupie 5 lodów, 2 przysługiwały nam gratis. Zanim przejdziemy do treści skargi przedstawionej KER, plakat, by lepiej orientować się czego dotyczyła przedmiotowa sprawa.

Biedronka latem zorganizowała promocję z lodami w roli głównej

W treści skargi, która trafiła do Komisji Etyki Reklamy, możemy przeczytać takie oto słowa:

„Biedronka reklamuję się obecnie akcją dotyczącą lodów jak widoczne na załączniku – min. w formie plakatów przed sklepami i w sklepach. Ja sama widziałam tą reklamę w wielu Biedronkach, a nabrałam się na nią w Biedronce w Białce Tatrzańskiej na ulicy Środkowej. Jest również film reklamujący na stronie (link WirtualneMedia.pl) Problem tkwi w tym, że ani na plakatach reklamowych, ani na filmiku nie ma informacji, że 2 dodatkowe lody musza być identyczne jak zakupione wcześniej. Informację taką uzyskałam dopiero po tym jak skontaktowałam się z Biedronką (oczywiście wcześniej zapłaciłam za wszystkie lody – gdyż moje 2 dodatkowe lody «nie spełniły zasad» promocji).

Czy Państwa zdaniem reklama również wprowadza konsumenta w błąd? Moim zdaniem tak. Zapis o identyczności lodów znajduje się w regulaminie, ale chyba nikt kto wchodzi do sklepu nie zaczyna czytać długiego regulaminu tylko kieruje się plakatami/reklamą. Na plakatach nie tylko nie ma takiej informacji, a także znajdują się BŁĘDNE grafiki wprowadzające w błąd.”

Jak można wyczytać już z cytowanego fragmentu, Biedronka generalnie uczyniła zadość przyzwoitości w warunkach promocji. Regulamin akcji szczegółowo regulował tę kwestię i to powinno wystarczyć z punktu widzenia rozczarowanych klientów. Nie sposób też winić sklep, że zabezpieczał się przed ewentualnymi nadużyciami, gdyż można sobie wyobrazić… Nie, tutaj nawet nie trzeba sobie niczego wyobrażać, wszyscy pamiętamy co robili ludzie w Lidlu, którzy wyrzucali na taśmę śmieci krótko po tym jak rozpakowali zawartość opakowań w bagażniku na parkingu. Tak więc w przypadku promocji lodowej Biedronki łatwo sobie wyobrazić jak ktoś kupuje najtańsze produkty, by następnie w gratisie domagać się lodów z górnej półki. Dobry regulamin promocji to podstawa.

Jest jeszcze jedna rzecz – etyczna reklama

Tej kwestii zdaniem skarżącej Biedronka nie sprostała, ponieważ plakat nie informował dostatecznie precyzyjnie o zasadzie przyznawania gratisowych lodów, a nawet wprowadzał w błąd. Sieć dyskontów w swojej odpowiedzi oczywiście miała słuszność, np. stwierdzając, że reklamy w czytelny sposób odsyłały do regulaminu.

W pierwszej kolejności należy stanowczo zaznaczyć, iż zawarty w Reklamie przekaz pozostawał zgodny z rzeczywistością, tj. oferowana konsumentowi Akcja Promocyjna obowiązywała przez okres od 31.07.2017 do 31.08.2017. i po spełnieniu warunków z Regulaminu wskazanych w pkt. I uzasadnienia, konsument miał możliwość odbioru w tym samym Tygodniu Promocyjnym 2 lodów promocyjnych bez uiszczania za nie dodatkowej opłaty. Przekaz zawarty w komunikacji marketingowej, zarówno w mediach, jak i na plakatach wyraźnie wskazywały na fakt, że szczegóły Akcji Promocyjnej i obowiązujące ją limity konsument znajdzie w Regulaminie dostępnym w każdym sklepie sieci «Biedronka» oraz na stronie internetowej.

Jednakże argumenty prezentowane przez sieć nie wydawały się równie okazałe, co w przypadku historii z chlebem, która również trafiła przed KER. Prawnicy Jeronimo Martins bardzo trafnie podnosili kilkukrotnie m.in. kwestię graficznej ekspozycji lodów na plakacie:

Plakat reklamujący Akcję Promocyjną zawierał również grafikę przedstawiająca rysunki 7 lodów spośród których dwa były zakreślone w kółko. Przekaz rysunkowy miał wzmocnić przekaz wyrażony tekstem na plakacie. Jednocześnie należy podkreślić, że rysunki nie wskazywały na konkretne lody, które konsument powinien wybrać, aby móc skorzystać z Akcji Promocyjnej, a jedynie stanowiły pewnego rodzaju wizualizację zasad Akcji Promocyjnej oraz jej przedmiot na powszechnie przyjętym obrazie lodów. Należy podkreślić, że konsument nie był ograniczony do wyboru lodów w rożku lub na patyku o konkretnym smaku. W Załączniku nr 1 do Regulaminu wskazano ponad 150 lodów różnych marek, rodzajów i smaków, a konsument mógł je dowolnie łączyć w uznanej przez siebie proporcji i wybrać zgodnie z własnymi preferencjami spośród lodów aktualnie dostępnych w danym sklepie sieci «Biedronka»

Co więcej, Biedronka po kilku dniach trwania akcji zmodyfikowała plakaty, by były bardziej zrozumiałe:

Podkreślenia w tym miejscu wymaga fakt, iż Skarżona, po otrzymaniu komunikatów od konsumentów, że zasady promocji nie są dla wszystkich w pełni zrozumiałe, już w 3 dni po rozwieszeniu plakatów promujących Akcję Promocyjną, zmieniła komunikat zamieszczony na plakatach i rozszerzyła go o dodatkowe informacje dot. limitów i ograniczeń Akcji Promocyjnej.

Zespół Orzekający dopatrzył się w omawianej przez nas reklamie naruszenia Kodeksu Etyki Reklamy i uznał, że reklama nie była prowadzona z należytą starannością i zgodnie z dobrymi obyczajami. Ponadto stwierdził, że reklama może nadużywać zaufania odbiorców i wykorzystywać ich brak doświadczenia lub wiedzy. Zespół Orzekający wskazał, iż zawarta w reklamie infografika była nieuprawniona i w tym zakresie reklama wymaga modyfikacji. Doceniono jednakże, że Biedronka podjęła działania w celu modyfikacji plakatów reklamowych.

26 odpowiedzi na “Tym razem Biedronka się doigrała. Promocja lodów 5+2 nadużywała zaufania odbiorców”

  1. Według mnie treść plakatu jest jak najbardziej czytelna, a problem mają głównie ci, którzy chcieli wykorzystać promocję w chytry sposób (zasugerowany zresztą przez autorkę, czyli przykład lidlowej promocji na zwrot).

    ps. Ciekawe kiedy zaczną się czepiać, że jednak Red Bull nie dodaje skrzydeł?

  2. W tym kraju promocje muszą być tworzone biorąc pod uwagę spaczoną mentalność Polactwa. Januszki i Graże popędziłyby do ulubionego marketu, kupiły 5 najtańszych lodów, po czym domagali by się w gratisie 2 najdroższych. Nie udało się, to skowyczą…

      • Najbardziej znane :
        Bitwa o karpia
        Bitwa o urządzenie wielofunkcyjne
        Zwroty pustych opakowań
        Chytra baba
        +
        Wszelkiej maści bydło oszukujące na allegro
        Złotówy

        W/w to kwintesencja Polactwa.

        Poczytaj trochę wiadomości z innych portali aniżeli tych które reprezentowane są przez Karnowskich i inne Hołeckie to się dowiesz.

        @rincewind
        Ciebie i Twoich bardziej, że nie zdecydowali się na aborcję.

  3. Jak nie jesteś pewny zasad promocji i nie czytasz regulaminu zawsze możesz zapytać sprzedawcę. Ale w takich przypadkach powinna zawsze zapalać się czerwona lampka: Jeśli coś jest zbyt piękne, to nie może być prawdziwe. Przypomniał mi się przypadek jak kiedyś jakieś biuro wycieczkowe „nabrało” ludzi, że mogą spędzić tydzień czasu w hotelu pięciogwiazdkowym za 800 zł. Wynikało to pewnie z niewiedzy ludzi ile kosztuje doba w takim hotelu, a może z lenistwa, że tego nie sprawdzili. Tak czy inaczej jak coś jest zbyt tanie to trzeba uważać. A cwaniactwo Polaków to już inna sprawa.

    • Taaa takie same cwaniaki nie stoją grzecznie w korku tylko „tną” lewym pasem i potem „na chama” się wcinają na prawy a reszta przez takich baranów musi czekać bo byli uczciwi. Tak to niestety tyPOwe POlactwo (;-P musi być równowaga).

  4. 3 razy kupowałem lody i za każdym razem brakowało mi 1. Potem się pula zerowała i okazywało się po dokupieniu 1, że brakuje mi 5. Tak to działało i jestem 100% pewien, że spece z Biedry tak teraz planują każdą kampanię. Przykładem jest ostatnia gdzie na folderze (foto) informowano, że jest „Gwarantowany rabat z tym folderem”. Tradycyjnie w żadnym sklepie personel nic nie wiedział, więc ci co na forach piszą, że należało „zapytać sprzedawcę” to chyba pracują w dziale marketingu JM i robią zakupy w Lidlu. Znam 2 inne osoby, które pojechały 2.11.2017 na zakupy i wyjechały z niczym. Ja zrobiłem zakupy zgodnie z folderem. Na mojej karcie 0 zł i 50 zł jak nie było tak nie ma! Każda promocja w Biedrze teraz tak wygląda! Albo coś jest małym druczkiem z innym terminem niż na okładce, albo zasady były ale ich nikt nie przeczytał, albo po prostu się nie zrozumieliśmy. Dlaczego Lidl tak nie robi?!

    https://uploads.disquscdn.com/images/2f56173c5ad4a73ef862aca869a94dbc7f697a3bc06ddd7dd1708d3648ced440.jpg

  5. Uwaga na promocje z biedronki. Ostatnio była promocja na mleko niestety trzeba było kupić a 6 sztuk. Dziś jest podobnie ale trzeba kupić 12szt. Promocja na wodę gazowaną ale małym druczniekm tylko ta słabo gazowana. Innym razem promocja widzi pod produktem, ale małym druczkiem że to będzie dopiero za 3 DNI !

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *