O doręczeniach elektronicznych napisano już tak dużo, że wiele osób ma z tyłu głowy, iż prędzej czy później tradycyjny list polecony zostanie niejako zastąpiony elektronicznym odpowiednikiem. Jednak o ile dla większości przeciętnych obywateli fakt ten w chwili obecnej jest mało istotny, to jedna grupa społeczna musi zwrócić na to szczególną uwagę – przyszli przedsiębiorcy.
Korzyści stosowania e-Doręczeń
Ustawa o doręczeniach elektronicznych jest swojego rodzaju ewenementem. Choć ogłoszona w 2020 roku, to wchodzi w życie częściami aż przez 9 kolejnych lat. To z jednej strony daje dużo czasu na przygotowanie się do wprowadzonych regulacji, z drugiej jednak powinno zwiększyć czujność przedsiębiorców. Same e-Doręczenia stanowią prosty i bezpieczny sposób na wysyłkę i odbiór korespondencji w formie elektronicznej. Już dziś warto zacząć z nich korzystać.
Do zalet ich stosowania należy:
- bezpieczeństwo – zapewnienie jednoznacznej identyfikacji nadawcy i adresata oraz tajemnicy korespondencji;
- pewność obrotu – zapewnienie integralności przesyłanych danych oraz dostępu do wiarygodnych i akceptowanych prawnie dowodów wysyłki i odbioru;
- efektywność – dostęp do informacji o dacie i czasie nadania i odbioru korespondencji oraz możliwość szybkiego ustalenia adresu do e-Doręczeń odbiorcy;
- wygoda – zapewnienie dostępu do usługi z każdego miejsca na świecie, każdego dnia i o każdej porze;
- ekologia – ograniczenie ilości zużytych materiałów w porównaniu do poczty tradycyjnej, co jednocześnie przekłada się na zaoszczędzenie czasu i pieniędzy.
Kto i kiedy musi założyć skrzynkę do e-Doręczeń
Wszyscy przedsiębiorcy zarejestrowani w CEIDG będą zobowiązani do założenia skrzynki do e-Doręczeń. Firmy zarejestrowane w CEIDG muszą to co do zasady zrobić do dnia 30 września 2026 r. Przedsiębiorcom, którym trudno jest się rozstać z tradycyjną formą listu dano zatem sporo czasu na oswojenie się z wprowadzonymi zmianami. Od powyższego istnieje jednak zaskakujący wyjątek przewidziany w art. 152 ust. 1 ustawy o doręczeniach elektronicznych. Ze wskazanego przepisu wynika, że składając wniosek o wpis do CEIDG po dniu 31 grudnia 2023 r., koniecznym jest wskazanie adresu do e-Doręczeń albo wskazanie danych niezbędnych do jego utworzenia. Każdy więc przedsiębiorca, który rozpocznie działalność gospodarczą od 1 stycznia 2024 r., zostanie niejako przymuszony, by korzystać z e-Doręczeń już na starcie. Jeśli ktoś woli formę papierową, to założenie firmy przed tą datą choć trochę wydłuży możliwość korzystania z tradycyjnej korespondencji. W przeciwnym wypadku e-Doręczenia staną się od razu stałym elementem w codziennym funkcjonowaniu nowego przedsiębiorcy.