Każdy z nas, kto w pewnym momencie swojego życia musiał wymienić dowód osobisty, wie, że wiązało się to z wizytą w urzędzie i stratą cennego czasu. Od początku 2024 r. ten problem zostaje częściowo rozwiązany przez wprowadzenie nowych przepisów, dotyczących wnioskowania o dowody osobiste. Wraz z wprowadzeniem nowych wytycznych, zmienionych zostanie także kilka innych spraw, które dotyczą dokumentów.
Wnioski o dowody mogą być składane z pomocą podpisu elektronicznego
Brak konieczności fatygowania się do urzędu to niezwykle dobre rozwiązanie dla osób, które z jakichś powodów nie chcą lub nie mogą wychodzić z domu. Do tej pory dojazd do miasta lub gminy był dla nich koniecznością. Od początku tego roku możliwe staje się wypełnianie formularza online, dzięki któremu odbiór dowodu stanie się formalnością. Zmiany tego typu są wprowadzane także dlatego, iż wynikają one wprost z ustawy o mObywatelu.
Wypełnianie wniosku online jest niewątpliwym ułatwieniem, jednak ustawodawca nie poszedł dalej i nie zaproponował całkowicie zdalnego procesu wyrabiania naszego nowego dowodu osobistego. Zatem po wprowadzeniu nowych przepisów nie unikniemy wizyty w urzędzie. Po złożeniu wniosku elektronicznego będziemy musieli udać się tam w celem złożenia i odwzorowania własnoręcznego podpisu (na tzw. signature pad), a także pobrania odcisków palców, które zostaną umieszczone na dowodzie.
Zmieniona zostanie także procedura unieważnienia dowodu osobistego
Po zmianie przepisów gminy mają obowiązek unieważnić dokument w Rejestrze Dowodów Osobistych. Cała procedura odbywać się ma poprzez umieszczenie w nim daty i przyczyny nieważności dowodu osobistego. Do tej pory unieważnienie odbywało się wtedy, gdy dokument został fizycznie zniszczony.
Wprowadzenie procedury wnioskowania elektronicznego wiąże się także ze stosowaniem tzw. signature pad. Dzięki niemu możliwe stanie się odwzorowywanie własnoręcznego podpisu osoby, która stara się o wydanie dokumentu dla siebie. Ustawa o mObywatelu jest aktem prawnym, który według Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji wymusza wdrażanie daleko idących optymalizacji obsługi obywateli. Dlatego informatyzacja procesów wydawania i unieważniania dowodów osobistych ma postępować w dalszym ciągu.
Zmiany w formularzach zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu
Dzięki wejściu w życie nowych przepisów formularz został uzupełniony o klauzulę odpowiedzialności karnej. Dookreślone zostały także przepisy o papierze fotograficznym, na którym ma zostać wykonane zdjęcie do dowodu. Wykreślone zostanie wyrażenie dookreślające papier jako przeznaczony do drukarek.