Tylko do 31 stycznia przedsiębiorcy mają czas na złożenie „Informacji o danych do ustalenia składki na ubezpieczenie wypadkowe”, czyli ZUS IWA za 2023 r. Kto jest objęty takim obowiązkiem i o czym trzeba pamiętać przy składaniu tej informacji?
ZUS IWA do 31 stycznia 2024 r.
ZUS IWA to informacja, która służy do ustalenia wysokości składki wypadkowej. Za pomocą tego formularza przedsiębiorcy informują ZUS, ilu pracowników zatrudniali w poprzednim roku oraz jednocześnie – ilu z nich (jeśli taka sytuacja miała miejsce) uległo wypadkowi.
Obowiązek złożenia ZUS IWA dotyczy przedsiębiorców, którzy:
- byli zgłoszeni nieprzerwanie w ZUS jako płatnicy składek na ubezpieczenie wypadkowe od dnia 1 stycznia do 31 grudnia i przez co najmniej jeden dzień stycznia kolejnego roku,
- w poprzednim roku zgłaszali do ubezpieczenia wypadkowego co najmniej 10 ubezpieczonych,
- byli wpisaniu do rejestru REGON w dniu 31 grudnia poprzedniego roku.
Warto przy okazji zaznaczyć, jak należy rozumieć termin nieprzerwanego zgłoszenia w ZUS. Mowa o sytuacji, gdy w każdym z miesięcy roku, za który składana jest informacja, przynajmniej jeden ubezpieczony podlegał ubezpieczeniu wypadkowemu. Jeśli zatem w którymś z miesięcy poprzedniego roku żaden ubezpieczony nie podlegał ubezpieczeniu wypadkowemu, to przedsiębiorca nie ma obowiązku składania ZUS IWA.
Oprócz nieprzerwanego zgłoszenia w ZUS istotne jest również to, czy przedsiębiorstwo zgłaszało do ubezpieczeń średnio dziesięciu ubezpieczonych. Należy przy tym pamiętać, że przy wyliczeniach nie bierze się pod uwagę osób, które podlegają ubezpieczeniom społecznym, ale nie podlegają ubezpieczeniu wypadkowemu, a także osób, które cały miesiąc przebywały na urlopie bezpłatnym, wychowawczym lub pobierały zasiłek macierzyński albo w wysokości zasiłku macierzyńskiego. Warto również dodać, że wystarczy zaledwie jeden dzień pracy w danym miesiącu, by dana osoba była uwzględniona w liczbie ubezpieczonych za dany okres.
Wyliczanie liczby ubezpieczonych – o czym jeszcze trzeba pamiętać?
O czym jeszcze trzeba pamiętać, wyliczając średnią liczbę ubezpieczonych pracowników? Przedsiębiorca musi na przykład mieć świadomość, że w wyliczeniach uwzględniani są zarówno pracownicy etatowi, jak i ci, którzy pracują na podstawie umowy cywilnoprawnej, o ile oczywiście odprowadzane były za nich składki na ubezpieczenie wypadkowe. Dodatkowo każdy pracownik w danym miesiącu jest liczony tylko raz – niezależnie od liczby tytułów ubezpieczeń. Ponadto w wyliczeniach uwzględniany jest sam przedsiębiorca oraz osoby współpracujące. Warto też dodać, że przy obliczaniu średniej liczby ubezpieczonych nie bierze się pod uwagę wymiaru etatu; równie dobrze dana osoba może być zatrudniona na 1/2 lub 1/4 etatu – a nadal bierze się ją pod uwagę przy wyliczaniu liczby osób ubezpieczonych.