Jedni podrabiają, inni tracą pracę. Przez podróbki tysiące osób idą na bruk

Biznes Praca Dołącz do dyskusji
Jedni podrabiają, inni tracą pracę. Przez podróbki tysiące osób idą na bruk

W obliczu narastającego problemu podrabiania produktów sektory odzieżowy, kosmetyczny i zabawkarski w Polsce i innych krajach europejskich ponoszą duże straty ekonomiczne i na rynku pracy. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej, w Polsce z powodu podróbek rocznie tracimy ponad 18 tys. miejsc pracy. W całej Unii Europejskiej podróbki towaru generują straty nawet ponad 10-krotnie większe.

Niemcy ze względu na podróbki mierzą się ze stratą na poziomie prawie 40 tys. miejsc pracy rocznie. Za nimi plasują się m.in. Włochy, Polska, Hiszpania i Francja.

Podróbki towaru psują rynek pracy

Urząd zwrócił uwagę na duże straty finansowe producentów oryginalnych towarów w sektorach odzieżowym, kosmetycznym i zabawkarskim, oszacowane na 16 mld euro rocznej sprzedaży, z czego niemal 8 mld euro przypada na Niemcy, Francję, Włochy, Hiszpanię i Austrię. Sektor zabawkarski, który ponosi straty na poziomie 8,7 proc. całkowitej sprzedaży, okazuje się najbardziej dotknięty przez towary podrabiane. Z największymi stratami mierzą się Niemcy, gdzie podróbki zabawek odpowiadają za jedną trzecią całej utraconej sprzedaży w UE w tym sektorze.

W przypadku przemysłów odzieżowego i obuwniczego straty wynoszą około 5 proc. całkowitej sprzedaży w Europie. Najgorzej jest na Cyprze, w Irlandii i Luksemburgu, na Litwie oraz w Estonii. W sektorze kosmetycznym, mimo że straty są najmniejsze w porównaniu do innych analizowanych branż, i tak nadal są spore – zwłaszcza we Francji. Ten kraj z powodu zalewu rynku przez podróbki rocznie traci około 800 mln euro.

Podróbki to zagrożenie dla zdrowia klientów

Problem podrabiania produktów może mieć poważne konsekwencje dla zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów. Według EUIPO tylko w 2022 roku 15 proc. podrobionych artykułów przechwyconych na granicach zewnętrznych UE stanowiły produkty potencjalnie szkodliwe. Co gorsza, w dużej mierze miały one trafić na rynki kosmetyczny i zabawkarski.

W świetle tych danych jasne staje się, że problem podrabiania produktów w sektorach odzieżowym, kosmetycznym i zabawkarskim ma potencjalnie i niestety – często również realnie –  bardzo szeroko zakrojone konsekwencje, obejmujące straty miejsc pracy, utratę sprzedaży przez legalnych producentów oraz potencjalne zagrożenia dla zdrowia i bezpieczeństwa.

Rozwiązanie tego problemu wymaga zintegrowanego podejścia i współpracy na poziomie unijnym i krajowym w celu skutecznego zwalczania podrabiania produktów i ochrony zarówno rynku pracy, jak i klientów przed negatywnymi skutkami tej praktyki.