Wyjeżdżając samochodem za granicę, musimy pamiętać o dopełnieniu formalności, związanych z ubezpieczeniem. Nie chodzi jednak tylko o ubezpieczenie OC (chociaż ta kwestia jest najważniejsza), ale również o inne typy ochrony ubezpieczeniowej, z których korzystamy. Dobrą wiadomością, że AC zwykle działa na terenie całej Unii Europejskiej. Nie jest to jednak automatycznie zagwarantowane – wszystko zależy od naszej polisy ubezpieczeniowej.
Wymagania dotyczące polis AC mniej restrykcyjne niż przy OC
Przyzwyczailiśmy się, że po terenie Unii Europejskiej możemy poruszać się samochodem bez ograniczeń i bez dopełniania dodatkowych formalności. Wszystko za sprawą europejskiego Systemu Zielonej Karty, czyli porozumienia krajów członkowskich UE (i niektórych krajów europejskich, które dotąd nie dołączyły do Unii), na mocy którego polisa ubezpieczeniowa OC wykupiona w jednym z krajów członkowskich, obowiązuje na terenie wszystkich krajów, które dołączyły do SZK.
To rozwiązanie ma jednak zagwarantować hołdowanie przepisom, dotyczącym obowiązkowego ubezpieczenia OC pojazdów mechanicznych. Nieco inaczej sytuacja wygląda w przypadku ubezpieczeń dodatkowych i dobrowolnych, takich jak chociażby autocasco. O ile faktycznie w przypadku większości polis AC ubezpieczenie obowiązuje również na terenie całej UE, czasem w polisie mogą pojawić się „pułapki”.
AC za granicą – wszystko zależy od typu polisy
Auto casco to dobrowolne ubezpieczenie posiadaczy pojazdów mechanicznych, które jest przydatne na przykład przy zniszczeniu samochodu przez żywioł, kradzieży pojazdu, czy też zdarzenia komunikacyjnego, z winy posiadacza polisy (w innej sytuacji szkoda jest likwidowana z OC sprawcy). Faktycznie, w większości przypadków AC będzie obowiązywało również za granicą, jednak na przykład w przypadku polisy AC Mini standardem jest obowiązywanie ochrony ubezpieczeniowej tylko na terytorium Polski.
Klasyczne AC (zdecydowanie droższe niż AC Mini) standardowo obowiązuje na terytorium całej Unii Europejskiej (jednak warto sprawdzić zapisy w umowie, gdyż jest to częsta praktyka, ale nie wymóg). Czasem zdarzają się warianty rozszerzone, które obowiązują w krajach UE oraz w Andorze, Bośni i Hercegowinie, Czarnogórze, Islandii, Lichtensteinie, Macedonii Północnej, Monako, Norwegii, San Marino, Serbii, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii i Turcji.
Jeżeli chodzi o wakacyjny wyjazd do Turcji, warto się zorientować w zapisach naszej umowy AC, ponieważ częstą praktyką jest ograniczanie ochrony ubezpieczeniowej tylko i wyłącznie do części europejskiej tego kraju. Kraje poza Europą, w których czasem polisy obowiązują, to najczęściej: Algieria, Izrael, Iran, Maroko, czy Tunezja. Z kolei kraje, które są najczęściej wyłączone z ochrony AC to Białoruś, Mołdawia, Rosja i Ukraina.
Przed wyjazdem za granicę sprawdź swoją umowę AC
Jak jednak podkreślają podmioty ubezpieczeniowe, opisane wyżej zasady są dosyć powszechne, jednak zdarzają się od nich odstępstwa. Dlatego przed zagranicznym wyjazdem (jeżeli nie chcemy spotkać się przykrą niespodzianką) warto sprawdzić umowę, pod kątem obowiązywania AC w kraju, do którego się wybieramy. W przypadku, gdy dany kraj nie jest wymieniony wśród państw, na których ubezpieczenie auto casco będzie chroniło właściciela pojazdu, można zwrócić się do ubezpieczyciela i zorientować w możliwości rozszerzenia ochrony AC.
Likwidacja szkody z AC – najczęściej w kraju
Analizując funkcjonowanie polskiego ubezpieczenia AC za granicą, należy zwrócić uwagę na temat likwidacji szkody. Zwykle większość firm ubezpieczeniowych przewiduje likwidację szkody w Polsce, tak więc samochód (jeżeli nie został skradziony, a zniszczony), powinien wrócić do krajowego mechanika. Jak jednak podkreśla Rzecznik Finansowy:
Jeśli samochód jest uszkodzony w stopniu takim, iż nie nadaje się do dalszej jazdy, to ubezpieczyciel jednak zapewni naprawę pojazdu za granicą, ale jedynie w takim stopniu, który umożliwi bezpieczny powrót do Polski. Całkowitej naprawy pojazdu będziemy mogli dokonać dopiero po powrocie do kraju. Coraz częściej spotyka się, niestety dosyć drogie warianty ubezpieczenia AC, które dopuszczają pełną likwidację szkód za granicą. Jeśli już nasz samochód wymaga naprawy za granicą, nie należy przy ubezpieczeniu AC wykonywać żadnych napraw na własną rękę w lokalnym warsztacie, lecz powinniśmy się najpierw porozumieć z ubezpieczycielem, który powinien uprzednio wyrazić zgodę na taką naprawę. Działanie to pozwoli na uniknięcie ewentualnych problemów z likwidacją takiej szkody.