Z samochodami elektrycznymi najchętniej eksperymentujemy za cudze. Totalna dominacja leasingu

Firma Moto Dołącz do dyskusji
Z samochodami elektrycznymi najchętniej eksperymentujemy za cudze. Totalna dominacja leasingu

W ostatnich latach leasing stał się kluczowym narzędziem w finansowaniu elektromobilności w Polsce. W ramach programu „Mój elektryk” prawie 90% budżetu na dopłaty do leasingu i wynajmu pojazdów zeroemisyjnych zostało już przyznane. Oznacza to, że do tej pory udzielono ponad 18 tys. dotacji o łącznej wartości 592 mln zł.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zwiększył budżet dopłat w ramach „Mojego elektryka” o 60 mln zł, co daje łączną kwotę 660 mln zł. Ta decyzja pozwoli na dodatkowe dofinansowanie około 2 tys. zeroemisyjnych samochodów. Zgodnie z danymi Banku Ochrony Środowiska, który zarządza programem, na koniec pierwszego półrocza 2024 roku wartość przyznanych dotacji wyniosła już 592 mln zł, co oznacza, że prawie 90% budżetu zostało już wykorzystane.

Leasing jako preferowana forma finansowania elektryka

Leasing stanowi 62% łącznej wartości dotacji udzielonych w ramach „Mojego elektryka”. Jak podkreśla Monika Constant, prezeska Związku Polskiego Leasingu, leasing jest popularny wśród mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, które chętnie korzystają z tej formy finansowania swoich inwestycji. Jednakże, procedury związane z przyznawaniem dotacji są czasochłonne, co zniechęca niektórych klientów.

Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w pierwszym półroczu 2024 roku w Polsce zarejestrowano prawie 9 tys. nowych samochodów elektrycznych. Większość z nich była rejestrowana przez firmy, z czego leasing i wynajem odpowiadały za 74% tych rejestracji.

Rząd zapowiedział nowy program dopłat do aut zeroemisyjnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy, przeznaczając na ten cel prawie 1,6 mld zł (374 mln euro). Nowością jest również możliwość dofinansowania zakupu rowerów elektrycznych. Niestety, w rządowym projekcie programu “Mój rower elektryczny” nie uwzględniono leasingu i wynajmu jako formy finansowania.

Związek Polskiego Leasingu liczy, że postulaty branży zostaną uwzględnione w ostatecznej wersji programu, co mogłoby przyczynić się do lepszego wykorzystania dostępnych środków. Związek Polskiego Leasingu zrzesza 32 podmioty, obejmujące 90% sektora leasingowego w Polsce. ZPL aktywnie działa na rzecz zwiększenia elastyczności i dostępności leasingu, co może przyczynić się do dynamicznego rozwoju elektromobilności w kraju.

Leasing ważnym elementem elektrycznej rewolucji

Leasing i wynajem pojazdów zeroemisyjnych stanowią fundament rozwoju elektromobilności w Polsce. Elastyczność tej formy finansowania jest kluczowa dla przedsiębiorstw, szczególnie tych małych i średnich. Pomimo pewnych trudności proceduralnych, leasing pozostaje najbardziej efektywnym narzędziem wspierającym rozwój nowoczesnej motoryzacji. Kluczowe jest, aby przyszłe programy wsparcia uwzględniały leasing i wynajem, co pozwoli na maksymalne wykorzystanie dostępnych środków i przyspieszenie transformacji w kierunku zrównoważonego transportu.