O otwarciu własnej restauracji marzy wiele osób. Ale jak to często w życiu bywa, rzeczywistość potrafi boleśnie zweryfikować nawet najlepiej przygotowane plany otwarcia działalności gospodarczej. Jednym z najbardziej jaskrawych powodów istnienia krachu w branży restauracyjnej była nie tylko pandemia COVID-19, ale także lawinowo rosnące koszty energii. Jednak to nie wszystkie przyczyny tego, że wiele restauracji upada tuż po ich otwarciu.
Wysokie ceny energii to główny powód złego stanu branży restauracyjnej w Polsce
Zła sytuacja w branży gastronomicznej widoczna jest od paru lat, a na sile przybrała około dwóch lat temu. Z analizy Dun & Bradstreet dla Rzeczpospolitej wynika, że to właśnie w tym roku mieliśmy do czynienia z największym wzrostem liczby zawieszonych działalności gospodarczych w branży gastronomicznej – aż o 260 proc. w porównaniu z rokiem wcześniej. Z danych wynika również, że 2/3 branży była w słabej kondycji finansowej pomimo tego, że otrzymywała środki, które były przeznaczone na ich wsparcie w trakcie lockdownów.
Właściciele restauracji ratują się podnoszeniem cen, jednak wielu z nich dochodzi do wniosku, że jest to droga donikąd, a ceny niektórych dań nawet w oczach samych właścicieli restauracji często osiągają absurdalne poziomy.
Ceny energii to nie wszystko. Restauracje borykają się także z innymi problemami
Portal Dla-gastronomii.pl wymienił kilka przyczyn złego radzenia sobie restauracji w początkowym etapie ich działalności. Jedną z nich jest niski kapitał na rozpoczęcie biznesu. Otwieranie restauracji w pośpiechu i bez posiadania wystarczających środków finansowych może szybko skończyć się jej likwidacją w zderzeniu z bardzo wysokimi kosztami prowadzenia tego typu działalności gospodarczej. Właściciele restauracji często nie mają także głębszej wiedzy co do bliższej i dalszej konkurencji. Kolejnym powodem upadania lokalów jest otwieranie ich w kompletnie niewłaściwych lokalizacjach. Wiele restauracji nie ma dostatecznej ilości miejsc parkingowych, a ich koncepcja nie jest dostosowana do lokalizacji.
Kolejnym ważnym powodem odpływu gości z danej restauracji jest zła lub niestała jakość serwowanych posiłków, a także brak ich oryginalności. Wiele restauracji nie wprowadza także nowych posiłków do menu, co w połączeniu z ich niską jakością może powodować w szybki sposób brak klientów, który może zakończyć się nawet zamknięciem lokalu. Przyczyną złego funkcjonowania restauracji jest także niewłaściwe dostosowanie serwowanych posiłków do gości i bazowanie tylko na własnych gustach kulinarnych.