Znowu pokochaliśmy fast foody. Restauracje wege muszą uznać moc burgera

Biznes Na wesoło Społeczeństwo Dołącz do dyskusji
Znowu pokochaliśmy fast foody. Restauracje wege muszą uznać moc burgera

Ostatnie lata nie były najlepsze dla branży gastro. Ale najnowsze badanie pokazuje, że wiele się poprawia – a beneficjentami wzrostów są zwłaszcza restauracje fast food. Okazuje się też, że w erze mody na wege najlepiej radzą sobie… burgerownie i restauracje z kurczakami.

Szybkie jedzenie może nie mieć najlepszej prasy, a wszędzie słyszymy, jak ważne jest zdrowe odżywianie. Ale czy naprawdę słuchamy rad dietetyków? Odpowiedź przynosi nowe badanie firm Proxi.cloud i UCE Research.

W pierwszym kwartale 2024 r. w restauracjach typu fast food zwiększył się o 4,7 proc. w ujęciu rocznym – wynika z analizy. Może to wynikać z tego, że ostatnio uspokoiła się inflacja.

– Uważam, że wzrosty wynikają z większej stabilności cen. Wysoka inflacja doprowadziła do ograniczenia wydatków na produkty i usługi inne niż podstawowe. Jej spadek w ostatnich miesiącach przyczynił się do poprawy nastrojów konsumenckich i większej skłonności do korzystania z takich usług, jak stołowanie się poza domem. Do tego trzeba dodać, że w zeszłorocznym sezonie letnim branża zaliczyła aż dwucyfrowy spadek ruchu. Natomiast w te wakacje wydaje się, że będzie dużo lepiej pod tym względem – mówi dr Nikodem Sarna z Proxi.cloud, jeden z autorów badania.

Pizza rośnie wolniej niż burgery

Sporo mówi się o modzie na dania wege czy też o boomie na „slow food” (o owadach do jedzenia nawet nie wspominając). Badanie Proxi.cloud i UCE Research może natomiast sugerować, że to wszystko ciągle nisza – a Polacy uwielbiają fast foody.

Najpopularniejsze są u nas restauracje i punkty oferujące dania z kurczaka oraz kanapki. W pierwszych trzech miesiącach 2024 r. ich udział w łącznej liczbie gastrowizyt dobijał do 73  proc. Znacznie mniej popularne są pizzerie, które też wolniej się w Polsce rozwijają.

Pizzerie w pierwszym kwartale wykazały wzrost o 2 proc., a lokale oferujące kanapki i dania z kurczaka – o 5,8 proc. w ujęciu rocznym. W ramach ciekawostki autorzy badania podali, że przeciętna wizyta Polaka w restauracji typu fast food trwa ok. 24 minuty. Czyli jest szybko – jak to przystało na fast foody – ale też nie można powiedzieć, że jemy tam posiłki w tempie ekspresowym.