Polska branża leasingowa z roku na roku rośnie w siłę. Ma to bardzo pozytywny wpływ na kondycję naszej gospodarki, o czym nadal wielu z nas nie zdaje sobie sprawy. Leasing w ciągu 30 lat po upadku PRL-u odegrał niezwykle kluczową rolę w kształtowaniu nie tylko całe polskiej gospodarki, ale także stricte branży finansowej. O historii polskiej branży leasingowej oraz jej wpływie na ekonomię Polski mówi nam najnowszy raport EY-Parthenon, przygotowany na 30-lecie Związku Polskiego Leasingu.
Leasing jest kluczowy dla polskiej ekonomii. Potwierdzają to trzy dekady funkcjonowania branży w Polsce
Raport przygotowany przez EY-Partheon na 30-lecie Związku Leasingu pokazuje nam, jak długą drogę przeszedł leasing w ciągu 30 lat od upadku PRL-u. Branża leasingowa zaczynała jako niewielka, niszowa działalność, skierowana do nielicznej liczby firm w Polsce. Dzisiaj już wiemy, że leasing jest filarem gospodarki, który dostarcza polskim przedsiębiorcom ponad 100 mld PLN kapitału rocznie i finansuje blisko 30% wszystkich nakładów inwestycyjnych. Sektory będące głównymi odbiorcami usług leasingowych, generują prawie 50% PKB w Polsce. Leasing to dzisiaj nie tylko wygodna i popularna forma finansowania. Dzięki niej możliwe jest stałe podnoszenie innowacyjności i stymulowanie rozwoju Polski.
Tak o początkach polskiego leasingu mówił w raporcie Radosław Woźniak, Prezes Zarządu Europejskiego Funduszu Leasingowego:
Branża leasingowa, rozpoczynając swoją działalność nieco ponad trzy dekady temu, szybko stała się kołem napędowym polskiej przedsiębiorczości. Firmy leasingowe początkowo swoją ofertą obejmowały tylko pojazdy, dziś finansują niemal wszystkie środki trwałe konieczne do prowadzenia działalności firm z różnych branż – od maszyn i urządzeń produkcyjnych czy budowlanych, przez sprzęt rolniczy, medyczny i IT, po kompleksowe wyposażenie biur i innych nieruchomości komercyjnych.
Z danych wynika, że Polski sektor leasingu jest 5. największą branżą tego typu w Europie i najszybciej rozwijającym się rynkiem na Starym Kontynencie. Wiele firm w Polsce traktuje leasing jako nieodłączną część prowadzenia biznesu, która ułatwia w znacznym stopniu nie tylko start firmy, ale także jej późniejszy rozwój. W branży leasingowej pokładane są także nadzieje na pomoc w transformacji energetycznej Polski.
Branża leasingu konsekwentnie rośnie w ciągu ostatnich trzydziestu lat
Jednym z najbardziej widocznych, pozytywnych trendów w branży jest jej nieprzerwany wzrost w ciągu ostatnich 30 lat. Raport EY ukazuje nam także twarde liczby – 100 tys. mld złotych wartości sfinansowanych za pośrednictwem leasingu inwestycji, co jest wartością największą w historii. Od roku 2005 rynek leasingu w Polsce urósł sześciokrotnie – średnio o 10,8 proc. Nie przeszkodziła w tym nawet pandemia COVID-19, gdyż straty poniesione w jej skutek, zostały odrobione już na koniec 2021 roku.
Jakie aktywa najchętniej są finansowane przez nas za pośrednictwem leasingu? W 49 proc. są to pojazdy lekkie. Pozostałą część stanowią pojazdy ciężarowe oraz maszyny i urządzenia. Z danych przedstawionych w raporcie EY wynika, że co trzeci nowy samochód osobowy i co drugi nowy samochód dostawczy w Polsce jest rejestrowany na firmę leasingową.
Leasing w Polsce to koło zamachowe małych i średnich przedsiębiorstw. Co trzecia firma z sektora MŚP korzysta, lub korzystała z leasingu. Właściciele przedsiębiorstw cenią sobie nie tylko elastyczność takiego rozwiązania, ale także efektywność podatkową i szereg konkurencyjnych ofert cenowych.
Leasing to szansa dla polskiej gospodarki na zmianę dotychczasowego modelu i postawienie większego nacisku na inwestycje
Eksperci wypowiadający się w raporcie EY, nie kryją, że Polska jak kania dżdżu potrzebuje inwestycji, które są największą wartością składową PKB. Dlatego nasz kraj musi zmienić politykę, dotyczącą inwestycji w gospodarce. Powinny one oprócz dużych przedsiębiorstw, objąć także małe i średnie firmy, które stanowią 70 proc. rynku pracy w Polsce. Inwestycje powinny nie tylko pomagać w unowocześnianiu polskiego przemysłu, ale także muszą skupiać się na poprawianiu wydajności pracy i być filarem transformacji energetycznej w Polsce. Według Marty Petki-Zagajewskiej, Kierownika Zespołu Analiz Makroekonomicznych PKO BP, odpowiedzią na te problemy polskiej gospodarki jest leasing:
Według ostatniego badania SAFE (Survey on the access to finance of enterprises) popularność leasingu jako źródła zewnętrznego finansowania jest wśród firm z sektora MŚP w Polsce trzykrotnie większa niż kredytu (innego niż bieżący). W dużym stopniu to w leasingu, oferującym nie tylko finansowanie środków transportu, ale także kompleksowe rozwiązania energetyczne czy modernizacji linii produkcyjnych, pokładamy nadzieję na wzmocnienie aktywności inwestycyjnej polskich firm.
Według ekspertów EY-Pathreon będzie to możliwe także dzięki znacznej profesjonalizacji branży leasingowej w Polsce w ciągu ostatnich lat. W wielu wypadkach leasing stał się elementem kluczowym w reakcji bank-firma, co może być możliwe przy jednoczesnym coraz większym zacienianiu synergii leasingu z branżą bankową.
Badanie pokazuje nam także, że w branży leasingowej panuje optymizm, który dotyczy przyszłości sektora, a także jego ekspansji na nowe terytoria biznesowe. Firmy leasingowe postrzegają pozytywnie przede wszystkim możliwości rozwoju nowych kanałów sprzedaży. Jednak nie brakuje także optymizmu wśród ekspertów, którzy widzą szansę na wprowadzanie nowych produktów, a także nowych modeli działania firm w branży.
Gospodarka obiegu zamkniętego – kolejna szansa na dynamiczny rozwój dla sektora leasingowego
Eksperci EY-Pathreon zaznaczają także, że powstaje obecnie kolejny impuls rozwojowy dla branży leasingowej – gospodarka obiegu zamkniętego. Firmy leasingowe mogą w tym wypadku stać się filarem finansowania tzw. zielonych aktywów w ramach taksonomii ESG, która staje się jednym z ważniejszych elementów polityki Komisji Europejskiej. Firmy leasingowe mogą w tym wypadku łatwo znaleźć nowych partnerów i dostawców aktywów, a także zwiększyć szanse na rozwinięcie nowych gałęzi biznesowych, związanych stricte z zielonymi aktywami, które mogą zostać stworzone w nowych uwarunkowaniach rynkowych w Polsce i całej Europie.
Nie oznacza to jednak, że przed branżą leasingową, a co za tym idzie polską gospodarką nie stoją żadne ryzyka
Wyniki branży leasingowej w Polsce mogą zadziwiać, a pierwsze miejsce w rankingu najszybciej rozwijającego się sektora tego typu w Europie nie wzięło się znikąd. Jednak nie oznacza to, że polską gospodarkę i branżę leasingową będzie czekać droga usłana różami. Eksperci przepowiadają występowanie różnych problemów, które mogą hamować rozwój sektora, a tym samym wzrost polskiej gospodarki.
Jednym z nich jest przede wszystkim nadmierna biurokracja i wszelkiego rodzaju bariery regulacyjne, które w dłuższej perspektywie uniemożliwiają przeprowadzenie pełnej digitalizacji sprzedaży. Eksperci EY wśród największych przeszkód w rozwoju sektora wymieniają np. rejestrowanie samochodu w urzędzie, a także konieczność posiadania podpisu kwalifikowanego przy zawieraniu umów leasingowych na odległość.
Nie bez znaczenia są także bariery prawne. Jedną z nich jest przede wszystkim ograniczenie finansowania inwestycji za pomocą leasingu. Eksperci zaznaczają także, że konieczne jest poprawienie podejścia do kwalifikacji aktywów. Klienci nierzadko także nie mają pełnego oglądu sprawy i nie widzą różnicy pomiędzy kredytem i leasingiem. Firmy leasingowe cenią sobie jednak możliwość współpracy np. z Grupą BIK, dzięki czemu mogą szybko oceniać ryzyko kredytowe swoich klientów.
Artykuł stanowi część cyklu „Wolność Gospodarcza„, prowadzonego na łamach Bezprawnika w ramach projektu komercyjnego realizowanego z Fundacją Wolności Gospodarczej. To założona w 2021 roku fundacja, której filarami jest liberalizm gospodarczy, nowoczesna edukacja, członkostwo Polski w Unii Europejskiej i państwo prawa. Więcej o działalności i bieżących wydarzeniach możecie przeczytać na łamach tej strony internetowej.