Unia Europejska rezygnuje z badań dla starszych kierowców. Mimo że seniorzy sami chcą takich badań

Moto Zdrowie Dołącz do dyskusji
Unia Europejska rezygnuje z badań dla starszych kierowców. Mimo że seniorzy sami chcą takich badań

Starsi kierowcy mogą odetchnąć. Unia Europejska rezygnuje z pomysłu wprowadzenia obowiązkowych badań lekarskich dla kierowców powyżej 70. roku życia, przeprowadzanych co pięć lat. Chociaż na temat tej idei szeroko dyskutowano, Parlament Europejski odrzucił ją, uznając tę propozycję za potencjalną formę dyskryminacji seniorów.

Niespełniony pomysł był jednym z elementów szerszych działań ukierunkowanych na poprawę bezpieczeństwa na drogach. Osoby starsze, mimo doświadczenia za kierownicą, mogą mieć bowiem ograniczenia zdrowotne źle wpływające na bezpieczeństwo.

Pomimo odrzucenia propozycji przez Parlament Europejski temat starszych kierowców wraca w debacie publicznej

Niestety z wiekiem pogarszają się zdolność reagowania, wzrok i słuch i jest to po prostu uwarunkowane biologicznie, a z naturą trudno walczyć. Dr Ewa Odachowska-Rogalska, psycholog transportu, wskazuje, że osoby po 75. roku życia wykazują nawet dwukrotnie dłuższy czas reakcji niż młodsi. W związku z tym kierowców w wieku senioralnym dotyczy większe ryzyko uczestniczenia w wypadkach drogowych.

Z danych Komendy Głównej Policji wynika, że w 2023 roku kierowcy powyżej 60. roku życia spowodowali 4742 wypadki drogowe, w których zginęły 192 osoby, a blisko 1400 zostało rannych. Najczęstszymi przyczynami tych wypadków były oprócz nieustąpienia pierwszeństwa przejazdu niedostosowanie prędkości do warunków ruchu bądź nieprawidłowe manewry.

Mimo że UE takich badań nie chce, to polscy seniorzy w większości są „za”

Chociaż wydawać by się mogło, że starsi kierowcy będą z reguły przeciwni obowiązkowym badaniom lekarskim, wyniki warsztatów „Bezpieczni 60+” pokazują coś innego. Większość respondentów była za wprowadzeniem dodatkowych restrykcji. W warsztatach wzięło udział ponad 420 uczestników, średnia wieku wynosiła 69 lat.

Większość seniorów przyznała, że zmiany związane z wiekiem mogą wpływać na ich umiejętności za kółkiem, jednak blisko połowa z nich nie porusza tego problemu ze swoim lekarzem. Prawie 70 proc. badanych uważa, że po spowodowaniu kolizji kierowca senior powinien przejść dodatkowe szkolenie. Po zajęciach praktycznych wynik wzrósł do 73 proc.

Dobrze byłoby, gdyby to lekarz inicjował gesty w postaci dodatkowych badań.  Zwłaszcza w sytuacji, gdy nawet podczas rutynowej wizyty, zauważyłby pogorszenie zdrowia pacjenta mogące realnie wpłynąć na zdolność do prowadzenia samochodu. Aż 90 proc. seniorów zadeklarowało, że w przypadku przeciwwskazań zdrowotnych są gotowi zrezygnować z prowadzenia pojazdów. Aktualnie jednak ponad połowa respondentów stwierdziła, że lekarze lub farmaceuci nie informują ich nawet o tym, czy i ewentualnie w jaki sposób przyjmowane leki mogą naruszać zdolność do kierowania samochodem.