Ekspansja sztucznej inteligencji jest widoczna w wielu aspektach naszego życia. Często nie jesteśmy w stanie uniknąć kontaktu na przykład z czatbotami i doradcami AI. Z badan wynika jednak, że Polacy nadal są sceptycznie nastawieni do coraz bardziej szerokiego stosowania sztucznej inteligencji np. w bankowości. To zjawisko jest szczególnie widoczne w przypadku kredytów hipotecznych. Biorąc je, wolimy, aby doradzała nam prawdziwa osoba.
Aż 65 procent Polaków chce rozmawiać z prawdziwym ekspertem w banku
Z badania ANG Odpowiedzialne Finanse wynika, że Polacy są nadal sceptyczni co do stosowania AI w bankowości, a szczególnie w przypadku udzielania kredytów hipotecznych. Polacy nadal dużo większym zaufaniem obdarzają prawdziwych doradców i ekspertów, zatrudnionych w bankach, a co za tym idzie, chcą, aby proces udzielania kredytów, pozbawiony był niedopowiedzeń. Niestety, większość z nas boi się, że sztuczna inteligencja będzie pozwalała na błędy podczas udzielania nam kredytu hipotecznego. Z badania wynika, że to kobiety częściej potrzebują wsparcia prawdziwego fachowca podczas udzielania im kredytu. O tym, jak Polacy podchodzą do technologii AI, mówiła PAP Katarzyna Dmowska, wiceprezeska ANG Odpowiedzialne Finanse:
Polacy cenią sobie bezpośredni kontakt z ekspertem finansowym przy podejmowaniu decyzji kredytowych, nawet jeśli chodzi o relatywnie proste produkty, takie jak pożyczki gotówkowe. Wsparcie specjalisty daje im poczucie bezpieczeństwa oraz pewność, że dokonują optymalnego wyboru.
Dlaczego jesteśmy tak sceptycznie nastawieni do doradców AI? Chodzi nie tylko o kwestie merytoryczne
Z badania wynika, że Polacy liczą nie tylko na doświadczenie i wiedzę u doradców finansowych w bankowości. Ważne są także kwestie empatii i zrozumienia sytuacji klienta. Eksperci ANG Odpowiedzialne Finanse podkreślają, że w obecnej chwili doradcy AI nie są w stanie wygenerować ludzkich odruchów w stronę klientów, którzy chcą zaciągać kredyty hipoteczne. Jest to wbrew pozorom bardzo ważne, nawet w czasach tak szerokiej ekspansji sztucznej inteligencji w naszym życiu. Wielu ludzi szuka profesjonalnego kontaktu z innym człowiekiem i nie jest przekonana do nawet najlepiej zaprojektowanych chatbotów i doradców AI w bankach.
Wielu klientów boi się ponadto, że doradcy AI spowodują, że źle wypełnią oni wniosek o kredyt hipoteczny w banku. Pomimo tego, że AI jest z nami już od dłuższego czasu i cały czas się rozwija, nadal niestety nie jesteśmy w stanie traktować tej technologii na równi z żywym człowiekiem.