ecommerce Zakupy

Allegro zmienia formę dostawy. Fani Paczkomatów InPostu mogą być zirytowani

Allegro zmienia formę dostawy. Fani Paczkomatów InPostu mogą być zirytowani

Dla wielu osób dostawa do Paczkomatu InPostu stała się domyślną formą dostawy w przypadku zakupów internetowych. Powodów jest wiele – część kupujących stawia na wygodę (Paczkomat jest blisko ich miejsca zamieszkania lub np. po drodze do pracy), część chce mieć pewność, że odbierze przesyłkę w dogodnej dla siebie porze. Dostawa do Paczkomatów jest co do zasady dostępna również w przypadku zakupów z Allegro. A przynajmniej powinna być – bo okazuje się, że platforma zmienia formę dostawy zamówienia bez konsultacji z klientami.

Allegro zmienia formę dostawy. I nachalne promuje Allegro Delivery

Tylko w pierwszym kwartale 2025 r. grupa kapitałowa InPost wypracowała aż 1,65 mld zł przychodów, czyli aż o 11,4 proc. więcej niż przed rokiem. Do tego sukcesu przyczynił się m.in. znaczący wzrost liczby dostarczonych paczek. To natomiast z pewnością jest w dużej mierze wynik dostępności Paczkomatów InPost – na koniec pierwszego kwartału firma dysponowała niemal 26 tys. automatów paczkowych. To natomiast oznacza, że Paczkomaty znajdują się w wielu miejscach, w których np. nie ma innych punktów odbioru paczek czy automatów paczkowych innych firm. Co więcej, dzięki temu, że Paczkomatów stale przybywa, stają się one naturalnym wyborem dla wielu osób.

Nic dziwnego zatem, że dla sporej grupy klientów dostawa do Paczkomatu InPost jest „naturalną” formą dostawy. Okazuje się jednak, że w niektórych przypadkach decyzja o formie dostawy zostaje podjęta za kupującego – jak opisuje Wirtualna Polska, taką historią podzielił się jeden z użytkowników Wykopu. Jak napisał,

Normalnie mnie zagotowało. Robię zakupy na Allegro, wybieram sobie ładnie paczkomat InPost, wszystko elegancko… a tu zonk – przy finalizacji zamówienia magicznie zmienia się sposób dostawy na ich własnego kuriera Allegro Delivery. Bez pytania. Bez zgody. Po cichu

Co więcej, okazało się, że nie był to jednorazowy błąd systemu – a sytuacja powtarzała się. Pod wpisem użytkownika pojawiły się również komentarze pochodzące od innych osób, potwierdzających, że one również znalazły się w takiej sytuacji. Jeden z użytkowników stwierdził, że

Coś jest na rzeczy. Wybrałem InPost, a podmieniło mi na Allegro One Box.Gdybym nie spojrzał drugi raz i przeszedł do płatności, nieświadomie skorzystałbym z usługi, której nie zamawiałem

„Optymalizacja doświadczenia klienta”

Jak do sprawy odniosło się Allegro? W komentarzu przesłanym redakcji WP Finanse rzecznik i dyrektor komunikacji Allegro Marcin Gruszka podkreślił, że priorytetem firmy jest zawsze doświadczenie klienta – dlatego Allegro „nieustannie pracuje nad jego optymalizacją”, także w obszarze logistyki. Jak twierdzi Gruszka,

Wszystkich naszych partnerów traktujemy jednakowo, oferując kupującym najbardziej dostępne i jakościowe formy dostawy. Jednocześnie niemal każdego dnia testujemy poszczególne moduły naszej platformy – w tym rozwiązania logistyczne – które mogą wyglądać i działać inaczej. Wszystko po to, by nieustannie poprawiać doświadczenie zakupowe naszych klientów

Nie jest to jednak raczej odpowiedź, która zadowoli klientów preferujących możliwość dostawy do Paczkomatu InPost. Wymuszanie na klientach zmiany preferencji nie wydaje się zresztą najlepszą strategią – o czym platforma prawdopodobnie sama się przekona, biorąc pod uwagę fakt, że niezadowolonych z takiego obrotu sprawy użytkowników przybywa.