Jeszcze nie ucichła tzw. afera allegromatowa, a już mamy do czynienia z innym problemem, który dotyczy serwisu Allegro. W ostatnim czasie sprzedawcy, którzy działają w serwisie, wyrazili swoje niezadowolenie z powodu praktyk polegających na naliczaniu nienależnych, dodatkowych opłat za przesyłki kurierskie. Tego typu proceder godzi według sprzedawców w ich interesy, a nawet czyni w obecnej chwili sprzedaż w serwisie nierentowną.
Sprzedający na Allegro mają dość naliczania nienależnych opłat za przesyłki kurierskie
List otwarty do Zarządu Allegro dotyczy przede wszystkim naliczania dodatkowych opłat za przesyłki kurierskie, bez sprawdzania przez serwis, czy tego typu informacje są prawdziwe, co powoduje straty finansowe wśród sprzedawców. Osoby sprzedające produkty w serwisie wyrażają niepokój w liście otwartym, skierowanym do Zarządu Allegro sp. z o.o., który został przesłany również do naszej redakcji. Tak opisują oni tego typu praktyki:
Z niepokojem obserwujemy praktykę naliczania przez Allegro dodatkowych opłat za usługi kurierskie, które nie miały miejsca w rzeczywistości. Opłaty pojawiają się bez przedstawienia należytego uzasadnienia, bez przedstawienia wiarygodnych i szczegółowych dowodów na zasadność dodatkowych obciążeń, a wyłącznie na podstawie informacji jaką Allegro przedstawia bez jakiejkolwiek weryfikacji. Jako sprzedający, jesteśmy odpowiedzialni za prawidłowe przygotowanie przesyłek, ale mamy również prawo do transparentności, rzetelności i możliwości weryfikacji ewentualnych nieprawidłowości, które skutkują dodatkowymi kosztami.
Tego typu forma naliczania opłat, która abstrahuje od konieczności wykonywania dokumentacji, zdjęć czy pomiarów, powoduje duży sprzeciw w środowisku osób prowadzących handel na Allegro. W liście sprzedawców do Zarządu Allegro czytamy również o innym problemie – wzroście kosztów prowadzenia działalności, który oczywiście odbija się także na klientach, poprzez zwiększenie cen oferowanych w serwisie Allegro produktów. Według sprzedawców ponoszenie odpowiedzialności finansowej przez klientów za naliczanie opłat w serwisie przyczynia się do zmniejszenia konkurencyjności Allegro na polskim rynku ecommerce.
Zdaniem sprzedających tego typu praktyki „osłabiają zaufanie, ale również naruszają podstawowe zasady uczciwego obrotu gospodarczego, równowagi w relacjach handlowych i respektowania prawa”.
Sprzedawcy mają kilka pomysłów na to, jak rozwiązać problem, dotyczący naliczania dodatkowych opłat
Sprzedający na Allegro chcą, aby firma wstrzymała naliczanie dodatkowych opłat kurierskich bez przedstawienia jednoznacznych i weryfikowalnych dowodów zasadności naliczeń. Osoby prowadzące sprzedaż w serwisie, powinny mieć możliwość weryfikacji i odwołania się od ewentualnej decyzji.
Według sprzedających na Allegro firma powinna dokonać także przeglądu i rozliczenia naliczonych opłat z lat ubiegłych. Autorzy listu otwartego chcą, aby w ten sposób uwzględnione były szczególnie te rozliczenia, które zostały ich zdaniem dokonane z uchybieniem wymogów prawnych.
Zdaniem autorów listu otwartego Allegro powinno także wdrożyć procedury, dzięki którym możliwa będzie weryfikacja, odwołanie się oraz ochrona swoich praw w przypadku nieuzasadnionych obciążeń. Autorzy listu liczą nie tylko na to, że Allegro weźmie ich argumenty pod uwagę, ale także dokona zadośćuczynienia sprzedającym, którzy ponieśli straty finansowe w związku z naliczaniem nienależnych opłat.
Autorzy listu mają również nadzieje, że sprawa ta będzie przyczynkiem do naprawy zaufania pomiędzy firmą Allegro i sprzedającymi, którym serwis dostarcza niezbędną infrastrukturę, konieczną do prowadzenia handlu online.