Samo imię i nazwisko jako nazwa firmy to czasem dobre rozwiązanie. Szczególnie, jeśli przedsiębiorca prowadzi działalność w różnych obszarach

Biznes Firma dołącz do dyskusji (33) 11.11.2021
Samo imię i nazwisko jako nazwa firmy to czasem dobre rozwiązanie. Szczególnie, jeśli przedsiębiorca prowadzi działalność w różnych obszarach

Joanna Majkowska

Przy zakładaniu jednoosobowej działalności gospodarczej początkujący przedsiębiorstwa musi zadbać o wiele spraw. Wśród podstawowych obowiązków na pewno można wymienić dokonanie wpisu do CEIDG. A tam, wśród wielu danych, które trzeba podać, znajduje się także pole na wpisanie nazwy firmy. Niektórzy wymyślają abstrakcyjne nazwy nawiązujące do charakteru działalności. Gdyby jednak przyjrzeć się wszystkim wpisom, to można zauważyć, że nie brak też takich, przy których przedsiębiorcy zdecydowali, że samo imię i nazwisko wystarczy im jako nazwa firmy. Czy to rozwiązanie ma sens? 

Każda firma przedsiębiorcy z JDG musi zawierać jego imię i nazwisko

Każdy przedsiębiorca działa pod firmą. I choć „firma” to określenie, którego zwykle używa się jako synonim prowadzonego biznesu czy działalności gospodarczej, to w rozumieniu prawnym jest to oznaczenie, pod jakim działa przedsiębiorca.

I tak zgodnie z Kodeksem cywilnym firma osoby fizycznej (prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą) to jej imię i nazwisko. Nie wyklucza to jednak możliwości włączenia do firmy pseudonimu czy określeń wskazujących na przedmiot działalności, miejsce jej prowadzenia czy dodania innych dowolnych słów.

Załóżmy np., że Jan Nowak zamierza poprowadzić biznes cukierniczy. Może zarejestrować swoją firmę po prostu jako „Jan Nowak”, uzupełnić o słowa nawiązujące do charakteru jego działalności (np. „Jan Nowak usługi cukiernicze”) czy też wprowadzić zupełnie fantazyjną nazwę – „Jan Nowak Cukierniczy Zakątek”.

To, czego natomiast pan Nowak na pewno nie będzie mógł zrobić, to zarejestrować firmy jako sam „Cukierniczy Zakątek”. W końcu imię i nazwisko to obowiązkowy element firmy przedsiębiorcy z JDG. Nie oznacza to jednak, że będzie musiał umieścić nad swoją cukiernią szyld, w którym znajdzie się jego imię i nazwisko i zawsze posługiwać się właśnie taką nazwą. Przy rejestracji w CEIDG może bowiem podać także nazwę skróconą. A ta nie musi już zawierać imienia i nazwiska. Nazwę skróconą może zamieszczać m.in. na ulotkach czy pieczątkach, ale już nie na ważnych dokumentach. Będzie ona niewystarczająca np. przy wystawianiu faktur czy zawieraniu umów.

Kiedy samo imię i nazwisko jako nazwa firmy to dobry pomysł?

Rejestrowanie swojej działalności pod samym imieniem i nazwiskiem może wydawać się dziwnym pomysłem. W końcu jeśli przedsiębiorca ma popularne nazwisko, to istnieje duża szansa, że osób z takim samym imieniem i nazwiskiem w CEIDG będzie co najmniej kilka.  Często jednak przedsiębiorca postanawia, że imię i nazwisko wystarczy mu jako nazwa firmy nie dlatego, że nie ma żadnego pomysłu, ale ze względów praktycznych.

Niektóre działalności zakładają prowadzenie biznesu w oparciu o markę osobistą. W takim wypadku przedsiębiorcy zależy właśnie na tym, by był kojarzony ze swoim imieniem i nazwiskiem. Łatwiej mu wtedy prowadzić działania promocyjne i zadbać o to, by jego imię i nazwisko kojarzyło się z konkretną branżą czy konkretnymi działaniami.

Na marginesie warto też wspomnieć, że nie brak przecież przykładów niewielkich biznesów, w których przedsiębiorcy postawili właśnie nie na fantazyjne nazwy, a na swoje nazwisko i z czasem przedsiębiorstwa stały się wielkimi, świetnie prosperującymi spółkami. Przykładem może być chociażby Ziaja i Grycan, choć oczywiście łatwo zauważyć, że są to nazwiska, które brzmią inaczej niż „Nowak” czy „Kowalski”.

Oczywiście nie brak też minusów. W przypadku kobiet powstaje pewien problem – co w momencie, gdy wezmą ślub i będą chciały przyjąć nazwisko męża, a wcześniej zbudowały już markę na nazwisku panieńskim? No i nie można też zapomnieć o tym, że jeśli prowadzona działalność z różnych względów poniesie porażkę, to przedsiębiorca może mieć utrudniony nowy start – wiele osób będzie już kojarzyć jego imię i nazwisko z poprzednią działalnością.

Brak fantazyjnych nazw to też mniejsze ograniczenia

Pozostaje jeszcze druga ważna kwestia praktyczna, o której wiele osób zapomina – jedna osoba fizyczna może zostać wpisana do CEIDG tylko raz. Nie ma przy tym znaczenia, czy prowadzi działalność w jednym konkretnym obszarze, czy też podejmuje się kilku różnych biznesów – w przypadku tego drugiego scenariusza po prostu dodaje odpowiednie kody PKD. Abstrakcyjna nazwa może być tu więc dużym ograniczeniem.

W końcu jeśli taki Jan Nowak prowadzi tylko cukiernię, to „Cukierniczy Zakątek” nikogo nie będzie dziwił. Trochę inaczej sprawa będzie jednak wyglądać, gdy Jan z czasem zajmie się też malowaniem i sprzedażą obrazów, a do tego np. otworzy sklep z rowerami i zacznie wystawiać faktury i podpisywać się na umowach swoją pełną nazwą. Jeśli jednak jego firma to tylko „Jan Nowak”, tego problemu już nie będzie.