Podpowiadamy jak założyć profil zaufany i uniknąć kolejek w urzędach

Codzienne Państwo Dołącz do dyskusji
Podpowiadamy jak założyć profil zaufany i uniknąć kolejek w urzędach

Profil zaufany to bardzo przydatne narzędzie w kontaktach z podmiotami publicznymi. Za jego pomocą załatwimy wiele spraw urzędowych bez wychodzenia z domu, podpiszemy dokumenty oraz złożymy formularze. Jego posiadanie doceniliśmy szczególnie w czasach pandemii, ale nawet teraz jego przydatność się nie zmniejszyła. Jak założyć profil zaufany?

Czym jest profil zaufany?

Profil zaufany jest formą bezpłatnego, elektronicznego podpisu, który zawiera zestaw danych identyfikujących jego posiadacza. Umożliwia załatwienie prawie wszystkich spraw urzędowych przez internet. Profil zaufany można założyć na kilka sposobów. Przy spełnieniu pewnego warunku jest to możliwe nawet bez wychodzenia z domu.

Profil zaufany — jak założyć?

Profil zaufany można założyć na dwa sposoby. Pierwszy poprzez bankowość elektroniczną i drugi w wybranych urzędach.

Najszybszym sposobem założenia profilu zaufanego jest założenie go poprzez bankowość elektroniczną. Nie jest to jednak opcja dostępna dla wszystkich. Warunkiem jest posiadanie konta bankowego i bankowości elektronicznej w jednym ze wskazanych banków. Wśród banków oferujących możliwość założenia profilu zaufanego znajdują się m.in. PKO Bank Polski, Inteligo, Santander, Bank Pekao SA, mBank, ING, Millenium, Alior Bank, BOŚ, BNP Paribas, Getin Bank, Crédit Agricole, Bank Spółdzielczy w Brodnicy, Bank Spółdzielczy z Grupy PBS oraz Envelo Bank.

Aby zarejestrować konto, należy zalogować się do bankowości elektronicznej i odnaleźć zakładkę z wnioskiem o założenie profilu zaufanego. Rejestracji można dokonać także z poziomu strony profilu zaufanego. Po wybraniu odpowiedniego banku zostaniemy przekierowani na stronę logowania.

Drugim sposobem założenia profilu zaufanego przez internet jest potwierdzenie rejestracji kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Jeżeli podsiadamy tego typu podpis, założenie będzie tylko formalnością. Po standardowej rejestracji dokonanej na rządowej stronie profilu zaufanego, podpisujemy go posiadanym podpisem kwalifikowanym.

Inną, bardziej uciążliwą opcją, jest wypełnienie formularza online, potwierdzenie jego złożenia kodem, który dostaniemy w wiadomości SMS, a następnie udanie się do wybranego urzędu celem potwierdzenia naszej tożsamości. Opcja jest o tyle uciążliwa, że na wizytę w urzędzie mamy jedynie 14 dni od momentu wysłania formularza. Jest to jednak jedyna możliwość dla osób, które nie mają bankowości elektronicznej we wskazanym wyżej banku.

 Profil zaufany dla każdego

Zakładając profil zaufany, należy pamiętać, że jest on ważny jedynie 3 lata, przed utratą jego ważności musimy go przedłużyć. Jeżeli przegapimy datę utraty ważności, będziemy musieli zakładać go od nowa. Rozważając założenie profilu zaufanego, warto pamiętać, że mogą go posiadać nie tylko osoby dorosłe – profil jest dostępny również dla dzieci, które ukończyły 13. rok życia i mają nadany PESEL.