ecommerce Finanse

Polacy lubią płacić w sieci tym, co znają. A jak nie znają, to nie lubią

Rafał Chabasiński
24.09.2022
Polacy lubią płacić w sieci tym, co znają. A jak nie znają, to nie lubią

Nie ma nic nadzwyczajnego w tym, że chcemy się czuć bezpiecznie, gdy robimy zakupy przez Internet. W szczególności dotyczy to momentu, gdy przychodzi do faktycznego wydawania naszych pieniędzy. Dlatego właśnie Polacy mimo wszystko preferują te metody płatności online, które już znają. Nie oznacza to jednak, że nie chcą poznawać nowych.

Gdy lepiej się czują, gdy korzystają ze znanych im rozwiązań płacąc za zakupy robione przez Internet

PayU przedstawiło wyniki swojego badania o wiele mówiącym tytule „Zachowania e-konsumentów w Polsce w 2022”. Znajdziemy w nim szereg interesujących informacji. Już 26 milionów Polaków korzysta z możliwości oferowanych przez ecommerce. Aż 74 proc. spośród nich robi zakupy online dłużej niż przez 5 lat, a jedynie 8 proc. zaczęło to robić w trakcie epidemii koronawirusa. Nasi rodacy wybierają ecommerce nie tyle z powodu samej ceny, co ze względu na szeroko rozumianą wygodę zakupów. Tego typu dane przewijały się już w innych badaniach.

Na szczególną uwagę zasługuje podejście naszych rodaków do sposobów dokonywania płatności. Okazuje się, że Polacy podchodzą do tych kwestii dość zachowawczo. 78 proc. respondentów czuje się bezpieczniej, robiąc zakupy przez Internet, gdy rozpoznaje markę operatora płatności.

Nie oznacza to oczywiście, że zupełnie zamykamy się na nieznane nam metody płatności online. 69 proc. przebadanych konsumentów deklaruje, że mnogość dostępnych obecnie na rynku możliwości działa na nich motywująco. Aktywnie poszukują oni informacji o nowych produktach i usługach cyfrowych. Rozwój kompetencji cyfrowych społeczeństwa to oczywiście dobra wiadomość. Równocześnie jednak to ważny sygnał dla podmiotów oferujących usługi związane z płatnościami online oraz dla sklepów internetowych.

Ostrożność konsumentów nie oznacza, że skreślają oni metody płatności online, które dopiero poznają

Sama chęć zapewnienia sobie poczucia bezpieczeństwa nie powinna dziwić. Mowa w końcu o wydaniu przez konsumenta jego ciężko zarobionych pieniędzy. Ostrożność jest tym bardziej oczywista, że żyjemy w czasach, gdy wszelkiej maści oszuści starają się wyczyścić nasze konta. Kreatywność i bezczelność cyberprzestępców właściwie nie zna granic. Zdecydowana większość z nas otrzymała przynajmniej raz spreparowanego smsa jakiejś dużej i znanej firmy, który ma nas namówić do dokonania płatności online na rzecz złodziei. Trudno się spodziewać, by Polacy nie wyrobili w sobie zdrowej podejrzliwości i elementarnej ostrożności.

Tym samym rozpoznawalne metody płatności online stanowią czynnik, który może przyciągnąć konsumenta do danego sklepu internetowego. Zwłaszcza że klienci ecommerce najczęściej i tak lubią mieć dostęp do szerokiej palety różnych możliwości. Różnią się także preferencje poszczególnych osób. W ostatnim czasie można na przykład zaobserwować zauważalne otwarcie się polskich konsumentów na usługi odroczonych płatności.

Informacja o tym, że konsumenci starają się poszerzać swoją kwestię odnośnie usług cyfrowych, odpowiada z kolei, że operatorzy nie powinni mieć większych problemów z wdrażaniem nowych rozwiązań na polskim rynku. Jeżeli dana usługa okaże się spełniać oczekiwania konsumentów i ci uznają ją za bezpieczną, to jak najbardziej może odnieść sukces. Ponownie: płatności odroczone stanowią tutaj dobry przykład. Wcześniej jednak w podobnej sytuacji były płatności pay by link czy nawet rozwiązania tak dzisiaj oczywiste jak BLIK.