PKN Orlen pozywa Visę, Mastercard i banki na niebotyczną kwotę. Wszystko przez opłaty interchange

Biznes Codzienne Finanse Dołącz do dyskusji (212)
PKN Orlen pozywa Visę, Mastercard i banki na niebotyczną kwotę. Wszystko przez opłaty interchange

Orlen pozywa Visa i Mastercard, a do tego – na deser – banki. Wszystko przez rzekomo bezprawne naliczanie opłat interchange. Jedynie od samego mBanku koncern chce łącznie 636 000 000 złotych. O co tak naprawdę chodzi?

Orlen pozywa Visa i Mastercard

Jak opisuje serwis WirtualneMedia.pl, PKN Orlen pozywa Visa i Mastercard. To jednak nie koniec, bo odszkodowania Orlen żąda także od mBanku, a także innego banku, którego nazwa nie jest jednak znana. Co ciekawe, sam mBank został pozwany na kwotę kilkuset milionów złotych (a dokładnie 635 700 000 zł).

PKN Orlen twierdzi, że banki i operatorzy kart płatniczych zawarli bezprawne porozumienie, którego skutkiem było znaczne ograniczenie konkurencji w branży usług w odniesieniu do płatności bezgotówkowych. Orlen twierdzi, że takie działanie naruszyło ustawę o ochronie konkurencji i konsumentów, a także prawo pierwotne Unii Europejskiej.

Wraz z mBankiem (i drugim bankiem, którego nazwy się nie podaje) pozwano także MasterCard Europe i Visa Europe, czyli podmioty, które zajmują się wydawaniem kart płatniczych, dominujących na naszym rynku. Cały spór sprowadza się do tzw. opłat intercharge, czyli prowizji.

Bank mBank na razie nie odnosi się do istoty sporu, ale informuje, że przygotowywana jest właśnie odpowiedź na pozew. Nie są znane szczegóły co do podstawy roszczenia, a także tego, czy za PKN Orlen pójdą również inne koncerny. Nie można jednak tego całkowicie wykluczyć.

PKN Orlen rośnie w siłę

Źródłowy serwis przypomina, że PKN Orlen jest właścicielem 2 836 stacji paliwowych, co jest wartością o 33 wyższą, względem roku poprzedniego. Jedynie w kraju działa 1800 stacji, w Niemczech – 585, w Czechach – 416, a w Litwie – 25. Uruchomiono także kilka stacji w Słowacji.

PKN Orlen jest koncernem, który bardzo kojarzy się z szeroko pojętą polskością, co skrzętnie wykorzystują rządzący. Wychwalanie hot dogów, polskich produktów, czy biało-czerwonego koloru rozpoznawczego może u niektórych budzić uśmiech, ale nie da się ukryć, że przedsiębiorstwo radzi sobie – chyba – dobrze, a współpraca z F1 jedynie tego dowodzi.

Orlen stał się także pewnym symbolem niehandlowych niedziel, szybko zagarniając część rynku dla siebie. W momencie pojawienia się ograniczeń, na stacjach pojawiły się lodówki z nabiałem, toteż zakup masła, śmietany, jogurtu, czy wędliny (albo wegańskiego hotdoga) – nie jest dla klienta Orlenu żadnym problemem.

Źródło zdjęcia użytego w artykule: materiały prasowe PKN Orlen.