Tylko 15 proc. polskich pracowników mówi swobodnie w innym języku, reszta biegle zna tylko polski

Praca dołącz do dyskusji (24) 11.04.2019
Tylko 15 proc. polskich pracowników mówi swobodnie w innym języku, reszta biegle zna tylko polski

Udostępnij

Edyta Wara-Wąsowska

Aż 85 proc. ankietowanych badania przeprowadzanego przez Deloitte przyznaje, że swobodnie porozumiewa się tylko w języku polskim. Pracownicy nie znają języków obcych w takim stopniu, w jakim by chcieli, dlatego decydują się na dokształcanie. Dotyczy to także podstaw programowania i wiedzy technicznej.

Pracownicy nie znają języków obcych. Tylko 15 proc. swobodnie komunikuje się nie tylko po polsku

Z tego, że w naszym kraju kiepsko jest ze znajomością języków obcych, zdaje sobie sprawę chyba niemal każdy. Oczywiście nie chodzi o znajomość podstaw, ale o biegłą komunikację w języku innym niż polski. Wiele osób nie potrafi prowadzić zaawansowanej konwersacji chociażby w języku angielskim.  Polscy pracownicy sami przyznają to w badaniu Deloitte. Tylko 15 proc. respondentów bardzo dobrze zna przynajmniej jeden język obcy. 56 proc. chce podnieść swój poziom, a 21 proc. – nabyć nowe umiejętności (czyli nauczyć się języka od podstaw). Tylko 8 proc. stwierdziło natomiast, że znajomość języka nie jest istotna dla wykonywanej przez nich pracy.

Polacy boją się, że zostaną zastąpieni przez roboty, dlatego chcą się uczyć programowania i podstaw IT

Co ciekawe, z badania wynika również, że polscy pracownicy bardzo chcieliby nauczyć się zarówno podstaw IT jak i czegoś bardziej zaawansowanego, np. programowania. Wszystko w obawie przed… robotyzacją. 20 proc. ankietowanych obserwuje rozwój technologii i wie, że może to wiązać się z ryzykiem likwidacji stanowiska pracy, na którym są zatrudnieni. Dokształcać się w zakresie IT chce zresztą większość Polaków (łącznie 69 proc., jeśli chodzi o poziom zaawansowany, 45 proc. w przypadku podstaw). Oczywiście powód jest jeszcze jeden – zarobki. Osoby zatrudnione w branży IT nie mogą narzekać na wynagrodzenie, chociaż często jest ono jednak niższe od „stereotypowego” wynagrodzenia w IT.

Oprócz języków i IT Polacy stawiają również na wiedzę techniczną. 30 proc. przyznaje, że ma bardzo dobrze rozwinięte umiejętności z tego zakresu. 47 proc. chce je jednak podnieść, a 14 proc. – zdobyć.

Polscy pracownicy uważają, że dobrze pracują w zespole i potrafią się komunikować

Polacy są świadomi tego, czego muszą się jeszcze nauczyć, jednak dobrze oceniają swoje umiejętności pracy w zespole. 62 proc. uważa, że ma bardzo dobrze rozwinięte umiejętności w tym zakresie. Podobnie oceniana jest własna komunikatywność (55 proc.). To oznaczałoby, że królują przede wszystkim umiejętności miękkie. Rzeczywistość pokazuje jednak, że można byłoby z tym nieco polemizować.