Na początku wszystko wydaje się wspaniałe i ekscytujące – wielu przedsiębiorców zakłada własną działalność i są pewni, że już wkrótce klienci sami będą się do nich zgłaszać. O tym jak jest w rzeczywistości przedsiębiorca przekonuje się najpóźniej po kilku tygodniach prowadzenia firmy.
Chcesz rozkręcić działalność? Najpierw musisz wiedzieć, co właściwie chcesz osiągnąć i jaka ma być twoja firma
Przed założeniem własnej działalności należy sprawdzić, czy na planowane produkty lub usługi w ogóle jest popyt. Aby to zbadać, warto zrobić podstawowe badania rynku i przeanalizować konkurencję. Następnym krokiem powinno być opracowanie planu i ustalenie celów, które chce osiągnąć (np. po pierwszym roku działalności itd.). Mogą to być cele finansowe czy dotyczące liczby klientów/sprzedanych usług i towarów. Najważniejsze jednak, by były to cele w jakikolwiek sposób mierzalne.
Oprócz tego przedsiębiorca musi zastanowić się, jaka ma być jego firma i jakie wartości jej przyświecają oraz co ją wyróżnia. Jaką ma misję? Jakimi wartościami kieruje się przedsiębiorca? Czy ma zamiar zabierać głos w kwestiach światopoglądowych? Czy ważne są dla niego aktualne trendy (np. zero waste)? Stawia na klasyczne, tradycyjne rozwiązania, czy też może wręcz przeciwnie – ceni nowoczesność?
Opracowanie takiej identyfikacji firmy jest łatwiejsze, jeśli przedsiębiorca zastanowi się, do jakiej grupy ludzi chce dotrzeć. Warto wziąć pod uwagę płeć, wiek, wykształcenie, status społeczny, zamożność. Dobrym sposobem jest stworzenie tzw. persony, czyli potencjalnego idealnego klienta firmy, do którego przedsiębiorca kieruje swoją ofertę. To pomoże w dalszych działaniach – także marketingowych.
Klienci muszą cię znaleźć – a ty musisz im na to pozwolić
Jest jedna rzecz, która łączy wszystkich przedsiębiorców – i jest nią reklamowanie swoich usług. Na początku nie ma innego wyjścia – przedsiębiorca musi postawić na reklamę swojej działalności. W innym wypadku potencjalni klienci mogą nigdy nie dowiedzieć się, że taka firma w ogóle istnieje.
Mogą być to tradycyjne formy reklamy w przypadku firm stacjonarnych (ulotki, billboardy, potykacze, bannery, ogłoszenie w lokalnym radiu lub gazecie) lub reklama internetowa. Często warto zresztą połączyć obie formy, jeśli przedsiębiorca działa lokalnie i chce pozyskać klientów wyłącznie z danego regionu.
Od czego zacząć? Przedsiębiorcy, którzy nie są przekonani do zakładania swojej strony internetowej już na samym początku działalności, powinni przynajmniej założyć konta dla swojej firmy w mediach społecznościowych (m.in. na Facebooku i Instagramie). Dzięki temu będą mogli pokazać światu, czym właściwie się zajmują i co oferują swoim klientom. Stronę internetową (razem z newsletterem) czy bloga warto na pewno rozważyć na kolejnych etapach działalności – niezależnie od rodzaju biznesu. To pozwoli potencjalnym klientom na znalezienie firmy już z poziomu wyszukiwarki, bez konieczności przeszukiwania mediów społecznościowych.
Warto też pamiętać, że to właśnie dzięki obecności firmy w sieci klienci mogą łatwo skontaktować się z przedsiębiorcą, zadać pytania dotyczące oferty czy po prostu poznać bliżej jego markę i wartości, jakie jej przyświecają. Bezpośredni kontakt z klientami jest niezwykle ważny – przedsiębiorca ma w ten sposób szansę przekonać ich do siebie.
W kwestii reklamy warto też rozwiać pewien mit o „wyskakiwaniu z lodówki” i szkodliwości tej strategii. Niektórzy przedsiębiorcy obawiają się, że tworząc dużo contentu zamęczą swoich odbiorców. Najwyraźniej jednak nie zdają sobie sprawy z faktu istnienia różnorodnych algorytmów – zarówno w mediach społecznościowych jak i wyszukiwarce Google. Na przykład tylko część najwierniejszych odbiorców zobaczy, że firma opublikowała coś w mediach i dostanie stosowne powiadomienie. Reszta może nawet tego faktu nie zarejestrować. Z tego względu nie można obawiać się regularnego reklamowania swoich produktów czy usług – nawet jeśli przedsiębiorcy wydaje się, że potencjalny odbiorca może mieć już dość.
Jeśli chcesz przyciągnąć odbiorców i potencjalnych klientów, bądź aktywny i daj im coś od siebie
Przedsiębiorcy, którzy działają głównie w internecie (albo to tam się reklamują) muszą być przygotowani na to, że na początku sporo czasu będą spędzać na obsłudze swoich kont i miejsc w sieci. Nie wystarczy ustawienie reklamy na Facebooku czy wykupienie przestrzeni reklamowej na portalu. Trzeba poświęcić trochę czasu na aktywność w sieci – tworzenie materiałów, udzielanie odpowiedzi na pytania, udzielanie się w grupach społecznościowych itd.
Jak jednak przyciągnąć potencjalnych klientów? Dobrej jakości produkt czy profesjonalna usługa mogą nie wystarczyć. Warto pochwalić się opiniami zadowolonych klientów, pokazać, jak klient może wykorzystać dany produkt lub co zyska, korzystając z usługi. Przedsiębiorca musi dać klientowi pewną wartość – inaczej klient nie będzie miał powodu, by skorzystać akurat z jego oferty. Dobrym pomysłem może być też dzielenie się wiedzą (zwłaszcza w przypadku specjalistów oferujących usługi z danej branży).
Na początku większość przedsiębiorców zajmuje się tym wszystkim samodzielnie. Warto jednocześnie pamiętać, że później przedsiębiorca również będzie musiał sporo czasu spędzać w internecie – śledząc aktywność konkurencji, ale i np. najnowsze zmiany w prawie (jeśli nie zatrudnia księgowej).
Internet staje się podstawowym środowiskiem pracy wielu przedsiębiorców, dlatego warto zadbać o to, by praca w sieci była jak najbardziej komfortowa
Nie da się przy tym wszystkim nie zauważyć, że przedsiębiorca wiele aspektów swojej pracy wykonuje właśnie przy pomocy internetu. To w sieci promuje swój biznes, rozmawia z klientami, analizuje konkurencję czy zdobywa informacje na temat nowinek z branży. Dostęp do szybkiego, sprawnego internetu to po prostu absolutna podstawa – wolno ładujące się strony, częste awarie i konieczność długiego oczekiwania na naprawę nie tylko frustrują, ale też utrudniają pracę i zdobywanie klientów (zwłaszcza, że początkowo przedsiębiorcy spędzają mnóstwo czasu w sieci, poszukując odbiorców i budując swoją markę).
Dobrze zrozumiało to UPC, przygotowując specjalną ofertę internetu dla biznesu. Nie dość, że jest to stabilny internet światłowodowy z prędkością nawet do 1000 Mb/s, to w dodatku – z gwarancją SLA (12 lub 6 h, w zależności od pakietu). To oznacza, że jeśli wyjątkowo awaria internetu będzie mieć miejsce, to UPC zareaguje już w ciągu 6/12 godzin od zgłoszenia awarii i usunie jej przyczynę. W wielu innych przypadkach wcale nie jest to takie oczywiste. Oprócz tego UPC Biznes umożliwia też skorzystanie z pakietu Microsoft 365 Business Basic za darmo – i to przez pierwsze sześć miesięcy. Później przedsiębiorca zapłaci jedynie 16 zł na miesiąc, jeśli nadal będzie chciał korzystać z tej opcji.
Na przetestowanie internetu z UPC Biznes przedsiębiorca ma 60 dni. W tym czasie zdecyduje, czy oferta spełnia jego wymagania. Z kolei jeśli komuś zależy także na dostępie do internetu poza biurem (np. na spotkaniach z klientami itd.), to może skorzystać z łączonej oferty internetu światłowodowego w pakiecie z internetem mobilnym.
UPC Biznes przygotowało też miłą niespodziankę dla przedsiębiorców w postaci darmowego poradnika będącego obszernym kompendium wiedzy dla osób, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z prowadzeniem firmy. Przedsiębiorca dowie się z niego m.in. jak promować swoją firmę w internecie.
Wyróżnij się albo zgiń? To wciąż aktualne, ale warto pamiętać o czymś jeszcze
Na koniec – niezależnie od tego, czy przedsiębiorca prowadzi biznes online czy też stacjonarny oraz czy na początku jest jedynym pracownikiem firmy, czy też może zatrudnia już kilka osób – musi czymś się wyróżniać. Może to być intrygująca, wyróżniająca się mocno wśród konkurencji nazwa czy identyfikacja wizualna. Może to być też szybkość obsługi, dodatki rozdawane klientom, sposób pakowania produktów itd. Internet ponownie daje niemal nieograniczone możliwości w tej kwestii – i to od przedsiębiorcy zależy, jaką strategię przyjmie. Im mocniej firma wyróżnia się na tle konkurencji, tym większa szansa, że zostanie zauważona.
Warto w tym wszystkim pamiętać jednak, że samo wyróżnianie się na tle konkurencji nic nie da, jeśli przedsiębiorca nie jest wiarygodny w tym co robi. Ważna jest też spójność i umiejętność czytania potrzeb klientów oraz takiego projektowania oferty, by te potrzeby spełnić. I o tym powinien pamiętać każdy początkujący przedsiębiorca.
Tekst powstał we współpracy z UPC