W całym kraju trwa właśnie awaria bankomatów Euronetu. Środki są pobierane z konta, ale pieniądze nie trafiają do rąk zainteresowanych.
Jako pierwszy o sprawie poinformował serwis Spider’s Web. Redaktor Dawid Kosiński przestrzega nawet jak w najbliższych godzinach radzić sobie z tą niedogodnością:
Przede wszystkim nie korzystać z bankomatów Euronetu do czasu rozwiązania problemu. Dlatego jeżeli właśnie zaczynasz weekend i wybierasz się na miasto, najlepiej weź ze sobą zapas gotówki lub upewnij się, że będziesz miał dostęp do bankomatu innej sieci.
No dobrze, a co w sytuacji, gdy staliśmy się już ofiarami tak zachłannego bankomatu?
Bankomat nie wydał pieniędzy, ale pobrał środki z konta
Uspokajamy – prawo jest po Twojej stronie i prawdopodobnie wszystko skończy się dobrze. Szczególnie w tym konkretnym przypadku, ponieważ Spider’s Web ustalił u źródła, że awaria ma status ogólnopolskiej. Tym samym dowiedzenie nieprawidłowości będzie stosunkowo proste, a niewykluczone również, że Euronet będzie w stanie dokonać korekt we własnym zakresie komunikując się z bankiem. Niewykluczone, ale nie oczywiste, dlatego pamiętajmy o naszej inicjatywie. Wiecie jak jest – strzeżonego Pan Bóg strzeże.
Dlatego też zalecamy, by mieć na uwadze kilka prostych wskazówek. Krok pierwszy? Zachowaj spokój. Bankomaty to w końcu tylko komputery, a komu z nas nie zawiesił się komputer? Bardzo często bankomaty produkowane są przez sieci niezależne od banków. Bankomat wysyła sygnał o pobraniu pieniędzy do banku, ale psuje się we własnym zakresie. To trochę tak, jakby winić sieć Play/Plust/Lajt Mobile/itd. za awarię iPhone’a. Jakkolwiek sytuacja nie jest godna pozazdroszczenia, to wszystko skończy się dobrze. Będziesz natomiast potrzebować oczyszczonego umysłu.
Krok drugi? Dobrze zapamiętaj, który to był bankomat i gdzie był postawiony. Najlepiej zrób mu zdjęcie telefonem komórkowym, dobrze byłoby też zapisać/sfotografować jego numer identyfikacyjny. Oczywiście warto też znać możliwie najbardziej precyzyjną godzinę nieudanej wypłaty.
Bankomat nie wydał pieniędzy – reklamacja w banku, nie u Euronetu
Krok trzeci? Reklamacja w Twoim banku. Nie u Euronetu, w banku. Musisz udać się do banku lub skontaktować z infolinią w celu otrzymania precyzyjnych instrukcji właściwych danej placówce i rozpocząć procedurę reklamacyjną wskazując, że w dniu tym i tym, w bankomacie takim i takim nie dostałeś swoich pieniędzy, choć zostały pobrane z konta. Niestety – może to trochę potrwać, choć biorąc pod uwagę, że mamy do czynienia z awarią, cały czas wierzę, iż środki bardzo szybko wrócą na nasze konto.
Krok czwarty Ciebie nie dotyczy. Bank we własnym zakresie ustali sobie z operatorem bankomatu jak było naprawdę. W dzisiejszej sytuacji jest to o tyle proste, że na masowe awarie Euronetu są już setki, jeśli nie więcej, świadków i pośrednikowi trudno będzie się „wyprzeć” zaistnienia tej sytuacji. Oczywiście nie znaczy to, że na co dzień pośrednicy mają w zwyczaju wypierać się takich scenariuszy. Po prostu przeprowadzają wtedy weryfikację bankomatu we własnym zakresie, przeliczają banknoty zadeklarowane w systemie i fizycznie obecne w urządzeniu i na tej podstawie wyciągają wnioski na temat ewentualnych błędów.
Krok piąty – ciesz się z odzyskanej gotówki. To wariant optymistyczny i prawdopodobnie w ten sposób zakończy się Twoja historia. Jeśli nie – pozostaje Ci droga sądowa lub arbitraż bankowy. Osobną kwestią pozostaje sprawa odpowiedzialności odszkodowawczej Euronetu, jeśli blokada pieniędzy na koncie naraziła Cię na jakąś realną szkodę.
Swoją drogą ciekawe czy awaria Euronetu może mieć coś wspólnego z tym, że BGŻ BNP Paribas Bank nie działa dokładnie od godziny 18.00 w swoim kanale internetowym i przez cały weekend będzie dokonywał fuzji systemów. Bankomaty sieci miały wprawdzie działać sprawnie, ale być może wydane przez ten bank karty spowodowały jakąś blokadę w systemach Euronetu? Oczywiście to tylko teoria spiskowa, proszę nie traktować jej zbyt poważnie.
Fot. tytułowa: Bankomat nie wydał pieniędzy // Shutterstock