Bankomat nie wydał pieniędzy, ale pobrał środki z konta – spokojnie, odzyskasz je w 5 krokach

Finanse Gorące tematy dołącz do dyskusji (208) 10.11.2016
Bankomat nie wydał pieniędzy, ale pobrał środki z konta – spokojnie, odzyskasz je w 5 krokach

Udostępnij

Jerzy Wilczek

W całym kraju trwa właśnie awaria bankomatów Euronetu. Środki są pobierane z konta, ale pieniądze nie trafiają do rąk zainteresowanych. 

Jako pierwszy o sprawie poinformował serwis Spider’s Web. Redaktor Dawid Kosiński przestrzega nawet jak w najbliższych godzinach radzić sobie z tą niedogodnością:

Przede wszystkim nie korzystać z bankomatów Euronetu do czasu rozwiązania problemu. Dlatego jeżeli właśnie zaczynasz weekend i wybierasz się na miasto, najlepiej weź ze sobą zapas gotówki lub upewnij się, że będziesz miał dostęp do bankomatu innej sieci.

No dobrze, a co w sytuacji, gdy staliśmy się już ofiarami tak zachłannego bankomatu?

Bankomat nie wydał pieniędzy, ale pobrał środki z konta

Uspokajamy – prawo jest po Twojej stronie i prawdopodobnie wszystko skończy się dobrze. Szczególnie w tym konkretnym przypadku, ponieważ Spider’s Web ustalił u źródła, że awaria ma status ogólnopolskiej. Tym samym dowiedzenie nieprawidłowości będzie stosunkowo proste, a niewykluczone również, że Euronet będzie w stanie dokonać korekt we własnym zakresie komunikując się z bankiem. Niewykluczone, ale nie oczywiste, dlatego pamiętajmy o naszej inicjatywie. Wiecie jak jest – strzeżonego Pan Bóg strzeże.

Dlatego też zalecamy, by mieć na uwadze kilka prostych wskazówek. Krok pierwszy? Zachowaj spokój. Bankomaty to w końcu tylko komputery, a komu z nas nie zawiesił się komputer? Bardzo często bankomaty produkowane są przez sieci niezależne od banków. Bankomat wysyła sygnał o pobraniu pieniędzy do banku, ale psuje się we własnym zakresie. To trochę tak, jakby winić sieć Play/Plust/Lajt Mobile/itd. za awarię iPhone’a. Jakkolwiek sytuacja nie jest godna pozazdroszczenia, to wszystko skończy się dobrze. Będziesz natomiast potrzebować oczyszczonego umysłu.

Krok drugi? Dobrze zapamiętaj, który to był bankomat i gdzie był postawiony. Najlepiej zrób mu zdjęcie telefonem komórkowym, dobrze byłoby też zapisać/sfotografować jego numer identyfikacyjny. Oczywiście warto też znać możliwie najbardziej precyzyjną godzinę nieudanej wypłaty.

Bankomat nie wydał pieniędzy – reklamacja w banku, nie u Euronetu

Krok trzeci? Reklamacja w Twoim banku. Nie u Euronetu, w banku. Musisz udać się do banku lub skontaktować z infolinią w celu otrzymania precyzyjnych instrukcji właściwych danej placówce i rozpocząć procedurę reklamacyjną wskazując, że w dniu tym i tym, w bankomacie takim i takim nie dostałeś swoich pieniędzy, choć zostały pobrane z konta. Niestety – może to trochę potrwać, choć biorąc pod uwagę, że mamy do czynienia z awarią, cały czas wierzę, iż środki bardzo szybko wrócą na nasze konto.

Krok czwarty Ciebie nie dotyczy. Bank we własnym zakresie ustali sobie z operatorem bankomatu jak było naprawdę. W dzisiejszej sytuacji jest to o tyle proste, że na masowe awarie Euronetu są już setki, jeśli nie więcej, świadków i pośrednikowi trudno będzie się „wyprzeć” zaistnienia tej sytuacji. Oczywiście nie znaczy to, że na co dzień pośrednicy mają w zwyczaju wypierać się takich scenariuszy. Po prostu przeprowadzają wtedy weryfikację bankomatu we własnym zakresie, przeliczają banknoty zadeklarowane w systemie i fizycznie obecne w urządzeniu i na tej podstawie wyciągają wnioski na temat ewentualnych błędów.

Krok piąty – ciesz się z odzyskanej gotówki. To wariant optymistyczny i prawdopodobnie w ten sposób zakończy się Twoja historia. Jeśli nie – pozostaje Ci droga sądowa lub arbitraż bankowy. Osobną kwestią pozostaje sprawa odpowiedzialności odszkodowawczej Euronetu, jeśli blokada pieniędzy na koncie naraziła Cię na jakąś realną szkodę.

Potrzebujesz pomocy? Zadaj pytanie...

Pomoc prawna w najtrudniejszej sytuacji już od 49 złotych!

Swoją drogą ciekawe czy awaria Euronetu może mieć coś wspólnego z tym, że BGŻ BNP Paribas Bank nie działa dokładnie od godziny 18.00 w swoim kanale internetowym i przez cały weekend będzie dokonywał fuzji systemów. Bankomaty sieci miały wprawdzie działać sprawnie, ale być może wydane przez ten bank karty spowodowały jakąś blokadę w systemach Euronetu? Oczywiście to tylko teoria spiskowa, proszę nie traktować jej zbyt poważnie.

Fot. tytułowa: Bankomat nie wydał pieniędzy // Shutterstock

Tagi:: , ,

208 odpowiedzi na “Bankomat nie wydał pieniędzy, ale pobrał środki z konta – spokojnie, odzyskasz je w 5 krokach”

  1. Banki na ogół odrzucają taką reklamację twierdząc, że system zarejestrował wszystko poprawnie więc jest OK.

    W moim sporze z bankiem ciągnie się to od kwietnia, mimo że złożyłem reklamację natychmiast po transakcji, dostarczyłem nagranie z zarejestrowanym błędem w oprogramowaniu bankomatu- bank twierdzi, że wszystko poszło dobrze. Wiem, ze złamali co najmniej 4 przepisy ustawy ale bujam się z tym już 7 miesięcy!

    Przewiduję, że i tu będzie podobnie bo mało kto za 100 zł, 200 zł czy 300 zł będzie chciał iść do sądu w końcu prawnik też kosztuje, specjalista weźmie więcej niż wyniesie zysk ze sporu a do tego rozprawa może się ciągnąć przez kilka lat więc większość osób sobie odpuści.

    • Mam podobną sytuacje, w jednym z bankomatów pko bp. dwa razy w tym samym bankomacie otrzymałem gotówkę pomniejszona o 50zł. Zbieg okoliczności, czy czynnik ludzki obsługi

  2. Wszystko fajnie bo to ogólnopolska awaria. A co w pojedynczym przypadku? Słyszałem już nie raz o sytuacjach kiedy bankomat nie wypłacał jednej osobie pieniędzy wcale, mimo że pieniądze znikały z konta, a drugiej osobie wypłacał więcej. I jak dochodzić swojego jeśli po przeliczeniu banknotów w bankomacie wyjdzie im, że wszystko jest ok?
    Pomijam już fakt, że nikt nie przyjeżdża nawet tego samego dnia by zająć się sprawą i sprawdzić bankomat.

  3. „pamiętajmy o naszej inicjatywie”
    Niewiarygodne jest, że to my mamy (w kilku krokach) podjąć jakiekolwiek działania. Innymi słowy, że to my, nie zaś podmiot winny nieprawidłowości, mamy teraz wszcząć jakieś działania. Rozumiem, że bank czując się bezkarny liczy na to, że z różnych powodów niektórzy nie podejmą inicjatywy…
    Przepraszam, a kto zwróci za poświęcone pieniądze, czas i nerwy, by przywrócić stan sprzed zaniedbania, którego winny jest tylko bank?

  4. Jeżeli to ogólnopolska awaria, to analogia z iPhonem jest nietrafiona – popsuła się sieć, nie pojedynczy komputer (który swoją drogą jest na tyle prostym urządzeniem w bankomacie, że nie ma prawa się dać tak łatwo zepsuć).

  5. Jeżeli zostały założone blokady na konto to po kilku dniach po prostu same wygasną i pieniądze zostaną zwrócone. Raczej nie trzeba w takich przypadkach składać reklamacji

  6. Mi się kiedyś zdarzyło, że bankomat Euronetu nie wypłacił gotówki z powodu awarii podajnika pieniędzy (czy coś w tym stylu) i oczywiście pieniądze zostały zablokowane a była to kwota około 2000 zł, więc był to dla mnie niemały problem. Mój bank nie mógł mi pomóc, odesłali mnie z kwitkiem, próbowałem reklamację złożyć do Euronetu, gdzie cały czas infolinia byłą zajęta a na odpowiedzi na maile czekałem 2 dni. Nim cokolwiek wskórałem, pieniądze zostały odblokowane na koncie, trwało to chyba 10 dni roboczych.

    • Ja tak straciłam, uwaga – 3 tys. zł. Bankomat BZWBK, konto Alior. Zaczęła się droga przez mękę. Złożyłam reklamację, wysłałam wiele pism, byłam na policji, u rzecznika praw konsumenta. Okazało się, ze bankomat najprawdopodobniej wypluł te pieniądze, tylko jakiejś kolejnej osobie. Tylko dlaczego wyświetlał info – brak środków? Ewidentnie nastąpiła jakaś awaria, ale mogłam działać dopiero po zaksięgowaniu operacji na koncie.. Policja nie zrobiła nic, kamera zewnętrzna nie działała, po wielu staraniach udało mi się otrzymać paski transakcji zarejestrowane przez bankomat, które ponoć potwierdziły wypłatę środków. Mnóstwo nerwów i bezsilność. Pieniędzy nie odzyskałam.

  7. Przed chwilą próbowałem wypłacić trochę gotówki i dostałem komunikat: chwilowo wypłata nie mogła zostać zrealizowana, środki nie zostały pobrane z konta, po zalogowaniu na bank – faktycznie nic nie zniknęło, pytanie czy to się nie zmieni za kilkanaście godzin.

  8. Bankomat nie dość że nie wydał kasy to jeszcze zatrzymał kartę. Dostałem nową kartę , ale BGŻ BNP nie uznał mojej reklamacji twierdząć że nie stwierdzono nadwyżki w okresie obejmuącym transakcję. Cóż, zostało mi się tylko odwołać, bo jak inaczej mam to udowodnić ?

  9. mnie te skórwysyny w bankomacie w miejscowości Pęczniew zablokowali w ten sposób 4000zł to były pieniądze które musiałem zapłacić ludziom za wykonaną pracę. Mija już 7 dzień i pieniędzy brak !!!! złodzieje !!!!!!

  10. Wspolczuje sam sobie w dniu dzisiejszym mialem taka sytuacje zablokowano mi 2 tys zlotych ktore mialem na powrot do holandii do pracy na ta chwile jestem bez grosza..i staje na uszach by zalatwic pieniadze na wyjazd..Super lepiej trzymac kase w skarpecie a na pewno unikajcie banku Credit agricole mam z nimi rozne tego typu sytuacje na porzadku dziennym..tu akurat winna jest bankomatu ale inne banki nie blokuja poieniedzy tak poprostu na 2 tyg …zal

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *