Przedsiębiorcy prowadzący firmę z własnego mieszkania mogą coraz swobodniej wliczać w koszty uzyskania przychodu coraz więcej wydatków. Także w sytuacji, gdy są to wydatki pośrednie i nie zawsze oczywiste.
Koszty firmowe przy prowadzeniu działalności z mieszkania. Fiskus coraz łagodniejszy
Przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą we własnym mieszkaniu mogą wliczyć koszty mieszkania w koszty uzyskania przychodu – chodzi m.in. o koszt czynszu czy mediów. Nie muszą już w tym celu wydzielać specjalnej przestrzeni. Nie mogą jednak zapominać, że powinni natomiast określić (w miarę precyzyjnie), w jakiej części nieruchomość jest wykorzystywana do prowadzenia działalności. Najlepiej określić to procentowo (np. 20 proc., 50 proc. itd.). Od tego będzie zależeć, jaką część wydatków na mieszkanie przedsiębiorca powinien wliczyć do koszów uzyskania przychodu.
Jakie jeszcze mogą być koszty firmowe przy prowadzeniu działalności z mieszkania? Przedsiębiorcy powinni pamiętać, że możliwe jest także wliczenie zakupu różnego rodzaju sprzętów (m.in. laptopa, ale w zależności od rodzaju działalności – także aparatu, kamery itd.) czy mebli (biurka, fotela czy szafki na dokumenty). O ile jednak możliwość wliczenia takich kosztów wydaje się właściwie oczywista, o tyle przedsiębiorcy mogą się zastanawiać, czy w koszty firmowe przy prowadzeniu działalności mogą wliczyć także wydatki na takie urządzenia jak choćby ekspres do kawy.
Remont, sofę wypoczynkową czy ekspres do kawy też można wliczyć w koszty firmowe
Niektórzy przedsiębiorcy mogą być zaskoczeni, ale w przypadku niektórych wydatków fiskus jest naprawdę liberalny. Na przykład w jednej z interpretacji (0113-KDIPT2-1.4011.144.2018.2.MD) fiskus przychylił się do wliczenia w koszty uzyskania przychodu zakupu:
- stołu z krzesłami (2000 zł),
- kompletu wypoczynkowego ze stolikiem kawowym (3000 zł),
- ekspresu do kawy (2000 zł).
Dodatkowo fiskus przychylił się również do możliwości wliczenia kosztów remontu pomieszczenia przeznaczonego do prowadzenia działalności gospodarczej w koszty firmowe. Warto zaznaczyć, że wspomniane wyżej meble i ekspres również miały trafić do tego pomieszczenia. Dodatkowo przedsiębiorca uzasadniał, że wydatki poniesione byłyby celem organizacji „komfortowych spotkań”. Przedstawił też dodatkowe korzyści – jak w piśmie stwierdził przedsiębiorca
Przyniesie to wymierne korzyści w dalszym prowadzeniu działalności gospodarczej poprzez zakup lepszych jakościowo mebli oraz bardziej zaawansowanego sprzętu komputerowego, m.in. laptopa, projektora, skanera, drukarek, co z pewnością przyspieszy i skróci czas potrzebny na tworzenie prezentacji w formie elektronicznej i papierowej, dzięki czemu prezentacje staną się jeszcze bardziej profesjonalne i dopracowane.
Okazuje się zatem, że – w granicach rozsądku – coraz więcej wydatków można wliczyć w koszty uzyskania przychodu, jeśli chodzi o koszty prowadzenia działalności z mieszkania.