Prowadzisz działalność w mieszkaniu, ale nie masz wydzielonego pomieszczenia na biuro. Możesz wliczyć czynsz lub opłaty za media w wydatki firmowe czy jednak nie?

Firma Gorące tematy Nieruchomości Podatki dołącz do dyskusji (125) 20.02.2020
Prowadzisz działalność w mieszkaniu, ale nie masz wydzielonego pomieszczenia na biuro. Możesz wliczyć czynsz lub opłaty za media w wydatki firmowe czy jednak nie?

Edyta Wara-Wąsowska

Do niedawna fiskus stał na stanowisku, że aby wliczyć koszty mieszkania w koszty uzyskania przychodu, przynajmniej jedno pomieszczenie powinno być całkowicie wydzielone na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej. W 2017 r. zmieniła się jednak interpretacja przepisów. Czy w takim razie można bezpiecznie zrezygnować z domowego „gabinetu” czy „magazynu”?

Prowadzenie działalności gospodarczej w mieszkaniu a koszty uzyskania przychodu

Przedsiębiorca ma pełne prawo do prowadzenia działalności gospodarczej we własnym mieszkaniu – tak zresztą robią m.in. osoby, które na co dzień wykonują pracę zdalną czy prowadzą biznes online. Jednak przez bardzo długi czas, niezależnie od tego, czy do pracy potrzebowały jedynie biurka, czy faktycznie całego pomieszczenia, to jeśli chciały wliczyć koszty mieszkania w koszty uzyskania przychodu, musiały wydzielić w mieszkaniu odrębną część „na biuro”. Dzięki temu do wydatków firmowych przedsiębiorcy mogli zaliczyć np. czynsz czy opłaty za media.

Oczywiście to, jaki procent kosztów przedsiębiorca mógł wliczyć do kosztów uzyskania przychodu, zależało bezpośrednio od tego, jaka część mieszkania została wydzielona na prowadzenie działalności. Czyli jeśli „biuro” zajmowało 30 proc. powierzchni mieszkania, to przedsiębiorca mógł wliczyć 30 proc. kosztów mieszkaniowych w wydatki firmowe.

Taka praktyka oczywiście nie podobała się przedsiębiorcom. Nie wszyscy potrzebowali odrębnego pomieszczenia do prowadzenia działalności – nie mówiąc już o tym, że część zwyczajnie nie mogła sobie na to pozwolić. Dodatkowo w pomieszczeniu przeznaczonym na potrzeby firmy nie mogły znajdować się prywatne rzeczy przedsiębiorcy.

W 2017 r. fiskus postanowił zmienić zdanie, a Ministerstwo Finansów potwierdziło nową interpretację przepisów w odpowiedzi na interpelację poselską. Tym samym wydzielanie odrębnego pomieszczenia nie jest potrzebne. Do mediów nie napływają też sygnały, by fiskus po raz kolejny zmienił zdanie w tej sprawie.

Mieszkanie w działalności gospodarczej. Co z wysokością kosztów wliczanych w wydatki firmowe?

Fiskus i MF oficjalnie potwierdzili zatem, że koszty mieszkania mogą być wliczone w koszty uzyskania przychodu bez konieczności wydzielania odrębnego pomieszczenia. Nie zmienia to jednak faktu, że mimo to przedsiębiorca powinien określić, w jakim zakresie lokal mieszkalny jest wykorzystywany do prowadzenia działalności gospodarczej. Nie może tym samym wliczyć np. pełnej wysokości czynszu w koszty firmowe. Jeśli ocenia, że do prowadzenia firmy wykorzystuje np. 20 proc. mieszkania, to właśnie taki procent wydatków mieszkaniowych będzie mógł wrzucić w koszty.

Jak łatwo się jednak domyślić, takie rozwiązanie ma też pewne wady. Przedsiębiorca może mieć pewne trudności z określeniem, jaki procent mieszkania służy celom firmowym. W przypadku pokoju wystarczyło obliczyć, jaką część całej powierzchni mieszkania stanowiło to pomieszczenie.

125 odpowiedzi na “Prowadzisz działalność w mieszkaniu, ale nie masz wydzielonego pomieszczenia na biuro. Możesz wliczyć czynsz lub opłaty za media w wydatki firmowe czy jednak nie?”

  1. taaa nic tylko czekać na kontrolę ze strony US po takiej deklaracji ;) Jak ktoś lubi skoki ciśnienia to zachęcam do skorzystania.

    • Ja zachęcam do skorzystania – wszystkich.
      Wtedy będzie milion mieszkań do sprawdzenia, więc dadzą sobie spokój.

      • Ja podziękuję ;) Tylko czekać na kary za bezprawne odliczenia – „bo z ich wyliczeń wynika, że korzysta Pan z 23,4% powierzchni, a nie jak Pan wpisał w dokumentach 24%, a w związku z tym MUSIMY nałożyć karę – symboliczne 10 tys. zł” co dla wielu jednosobówek będzie równało się z zamknięciem działalności.

          • Ok zaczynamy gdybać. Jaki odsetek odważy się na walkę z US? I ile z tych osób wygra? Prosty przykład co zrobili z Optimusem – firmą mającą miliony. A co mogą zrobić z małymi żuczkami? Oni wychodzą odgórnie z założenia, że każdy kradnie i są od szukania dziury w całym.

  2. Należy jednak pamiętać że taka sama część należy zgłosić do gminy celem zwiększenia podatku od nieruchomości……

    • I tu pojawia się kolejny problem, bo na ile się orientuję, to do gminy można zgłosić tylko wyodrębnione pomieszczenie. Przynajmniej taka informacje uzyskałam w urzędzie dzielnicy w wawie

      • Dokładnie. U mnie urząd przysłał, że mam zapłacić za całość. Przyszedłem, pokazałem wyrok sądu najwyższego właśnie w takiej sprawie – w skrócie by mogli chcieć podatek od tego musimy mieć wydzielone pomieszczenie TYLKO na potrzeby działania firmy. Jeżeli natomiast w jednym pomieszczeniu oglądamy tv i pracujemy to już podatku nie płacimy.

  3. a przecież w podatku od nieruchomoąsci trzeba przeznaczyć przynajmniej 1m^2 z lokalu na działlaność gospodarczą (i podatek jes wtedy za tan metr kilkukrotnie wyższy)

    chyba minimum 1-2m^2 trzeba przeznaczyć i bo gdzieś teoretycznie to biurko choćby z komputerem i regał z dokumentacją firmy muszą stać.

    btw. jak ma się upierdliwy samorząd to dla każdego takiego najemcy trzeba postawić 4 kubły śmieciowo-recyklingowe, a każdy przedsiębiorca musi płacić prełn stawkę za wywóz śmieci.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *