Wszyscy, którzy mają konto PayPal i otrzymali w ostatnim czasie wiadomość e-mail od firmy powinni się z nią – dla własnego dobra – zapoznać. I to najlepiej jak najszybciej. Okazuje się bowiem, że już wkrótce PayPal zmienia umowy z użytkownikami. Pojawi się w nich opłata za nieaktywne konto PayPal.
PayPal wciąż często używany przez Polaków
Niektórzy posiadają konto PayPal i używają go do opłacania drobnych wydatków – jest wygodne w obsłudze, szybkie, a część Polaków uważa, że płatność w sieci za pomocą PayPala jest bezpieczniejsza (w końcu nie jest to, mimo wszystko, konto bankowe – nawet nie musi być z nim połączone). O tym, że PayPal ma się w Polsce całkiem nieźle może też świadczyć fakt, że płatność za pomocą tego konta ma być trzecią najpopularniejszą formą płatności przez internet (po karcie płatniczej i koncie bankowym elektronicznym). Tak przynajmniej wynika z raportu Polskiej Izby Elektronicznej z 2019 r.
Opłata za nieaktywne konto PayPal
Całkiem niedawno osoby, które posiadają konto PayPal, otrzymały od firmy wiadomość e-mail o nadchodzących zmianach w umowie z użytkownikiem (nowa umowa zacznie obowiązywać od 16 grudnia 2020 r.). Jak informuje firma, użytkownik nie musi podejmować jakichkolwiek działań. Jeśli jednak chce dowiedzieć się czegoś więcej o zmianach, powinien kliknąć w link umieszczony w e-mailu i prowadzący do Aktualizacji zasad. Tam faktycznie znajdzie krótki opis najważniejszych zmian.
Uwagę użytkownika powinien przykuć punkt znajdujący się niemal na końcu listy aktualizacji, w załączniku 1 (tabela opłat):
A3.11. Nieaktywne konta PayPal
Dodaliśmy punkt A3.11. dotyczący nowo wprowadzonej opłaty za brak aktywności.
W tym punkcie firma wprost przyznaje, że będzie opłata za nieaktywne konto PayPal. Ten punkt jednak łatwo przeoczyć. A co na ten temat znajdziemy już w samej umowie (liczącej zresztą 86 stron)? Ponownie, w tabeli opłat, możemy przeczytać że
A3.11 Nieaktywne konto PayPal
Opłata za brak aktywności będzie równa mniejszej z dwóch wartości: opłaty wymienionej poniżej lub salda pozostałego na koncie Użytkownika.
Złoty polski: 50,00 PLN
Tym samym jeśli np. użytkownik będzie mieć na koncie 35 zł, PayPal zainkasuje od niego 35 zł (jeśli jego konto jest nieaktywne) zamiast 50 zł.
Kiedy jednak można mówić o nieaktywnym koncie? W „Często zadawanych pytaniach” na polskiej stronie PayPal możemy znaleźć krótkie wytłumaczenie w odpowiedzi na pytanie o przyczyny ograniczenia konta. W punkcie „nieaktywne konto” znajdziemy informację, że
Ze względów bezpieczeństwa możemy również nałożyć ograniczenia na konto PayPal, jeśli nie było ono zbyt często używane od momentu jego założenia. Aby przywrócić dostęp do konta, prześlij dokument tożsamości (na przykład kopię prawa jazdy, dowodu osobistego lub paszportu).
Jak jednak widać, nie jest to zbyt szczegółowa informacja. W innym miejscu wspomnianej umowy możemy jednak znaleźć w końcu informację, że opłata będzie dotyczyć kont, które nie były aktywne przez co najmniej 12 miesięcy. Dlatego warto – dla pewności – „odświeżyć” swoje konto.
Informacja znajduje się na samym końcu
Tej informacji trzeba szukać na…84 nowej umowy z użytkownikiem PayPal. Czy w taki sposób użytkownikowi powinno komunikować się zupełnie nowe opłaty? Nie ma wątpliwości, że informacje tego rodzaju powinny być już umieszczone np. w aktualizacji zasad (przeglądzie nowości w regulaminie). Tyle, że w formie pełnego wyjaśnienia – a nie lakonicznej wzmianki.