Ostatni rok wprowadził do naszego życia szereg zjawisk, z którymi dotąd nie musieliśmy się mierzyć na aż tak szeroką skalę. Jednym z nich są liczne telekonferencje.
Według raportu polskiej firmy ClickMeeting, dostarczającej platformę do spotkań online i webinarów, aż 62 proc. ankietowanych jako najlepsze rozwiązanie na przyszłość wskazuje łączenie pracy zdalnej i stacjonarnej. Tylko 14 proc. chciałoby powrotu do pracy wykonywanej wyłącznie z biura.
Nagle okazało się, że wielkie biurowce w Warszawie nie są aż tak niezbędne, a internetowe narzędzia umożliwiają komfortowe rozmawianie z klientami czy współpracownikami. Oczywiście nierzadko to „nadal mógł być tylko mail”, ale pandemia szczęśliwie zaskoczyła nas w roku 2020, a nie 1999 i wszyscy jesteśmy w stanie pozorować normalność zdobyczami techniki.
Netykieta dla internautów z telekonferencji
No właśnie – tylko, że ta normalność niejedno ma imię. Bo choć jesteśmy w stanie skutecznie się ze sobą łączyć i komunikować, to jednak wciąż zdarza się, że wideokonferencjom towarzyszy uczucie pewnego dyskomfortu. A to dlatego, że każdy podchodzi do nich w nieco inny sposób. Internauci – jak wynika z badania przeprowadzonego przez ClickMeeting – chcieliby trochę ten proces ustandaryzować. Oczywiście nie w formie wymogów prawnych, ale jakiejś netykiety dobrych zachowań. Blisko 29 proc. ankietowanych uważa, że uczestnicy spotkań online częściej zapominają o dobrych manierach niż w trakcie spotkań na żywo. A blisko 53 proc. jest za stworzeniem zasad internetowej netykiety.
Dla 48 proc. respondentów włączanie kamery internetowej w trakcie spotkania jest oznaką szacunku do współuczestników. Ponad 15 proc. uważa, że ta zasada dotyczy tylko osób zabierających w danym momencie głos, a 11 proc., że tylko prowadzącego spotkanie. Jednocześnie tylko 27 proc. respondentów nie zdarzyło się nigdy w trakcie spotkań online zajmować innymi rzeczami, np. jedzeniem, gotowaniem, sprzątaniem, odpisywaniem na maile czy przeglądaniem mediów społecznościowych. Niemal 35 proc. ankietowanych przyznaje, że im się to zdarza, a prawie 38 proc., że tylko czasami jeśli spotkanie jest naprawdę nudne
– czytamy w raporcie ClickMeeting.
Przez ostatni rok internet zapełnił się filmami pokazującymi nie do końca odpowiednie zachowania podczas konferencji internetowych, w których uczestnicy nierzadko wzbudzali tylko dyskomfort po stronie rozmówców, ale momentami przekraczali też granice dobrego smaku.