Branża szkoleń nieustannie rośnie, nawet pomimo lekkich przeszkód ze strony pandemii.
Szkolenia i konsulting – jak większość branż w Polsce – odczuły skutki pandemii, ale w 2021 roku sektor powiększył się o 4 proc. względem roku ubiegłego. To w praktyce oznacza 4200 nowych przedsiębiorców, którzy świadczą tego typu usługi. Jeszcze bardziej spektakularnie wygląda to w skali dekady – 31-procentowy wzrost, czyli 82 000 firm szkolących innych. Aż 2/3 wszystkich tego typu firm to jednoosobowe działalności gospodarcze.
ClickMeeting to polska platforma rywalizująca z Zoomem, Teamsami czy Skypem. Z ich własnych statystyk wynika, że aż 52,4 proc. wszystkich online’owych spotkań w platformie ClickMeeting związane było z szeroko pojętą edukacją – w tym oczywiście szkoleniami firmowymi.
– Cyfrowa transformacja objęła wiele gałęzi biznesu, w tym również branżę szkoleń – mówi Martyna Grzegorczyk, Communications Manager w ClickMeeting. – Jak pokazuje nasz raport podsumowujący rok 2021, część szkoleniowców, którzy dotychczas prowadzili szkolenia na żywo, przeniosło swoje działania do sfery online. Z naszych danych wynika, że działania edukacyjne, w tym również szkolenia przeprowadzane przez niezależnych trenerów i edukatorów stanowiły ponad 41 proc. wszystkich wydarzeń, które odbyły się na platformie, a szkolenia wewnątrzfirmowe nieco ponad 11 proc.
Z czego szkolić najlepiej?
Temat podejmowanych szkoleń ma znaczenie. Nie każdy z 82 000 przedsiębiorców branżowych może bowiem powiedzieć, że radzi sobie dobrze.
Sytuacja przedsiębiorstw działających w sektorze szkoleń i konsultingu jest mocno zróżnicowana – ponad 40 proc. firm jest w kondycji dobrej i bardzo dobrej, z czego 23 proc. w bardzo silnej kondycji. Jednocześnie 60 proc. jest w kondycji słabej i bardzo złej, z czego te w bardzo złej stanowią aż 27 proc.
Jakie szkolenia najczęściej zamawiają polskie firmy? Otóż największe zapotrzebowanie dotyczyć szkoleń mających za zadanie wspomaganie zarządzania ludźmi, rozwijających umiejętność komunikacji, przekazywania informacji, współpracy w zespole i kompetencje liderskie (80 proc.), pozwalające efektywniej wdrażać nowych pracowników, tak by w sposób szybki, sprawny, bezpieczny i wydajny realizowali swoje zadania. W przypadku firm z sektora usługowego, największą popularnością cieszą się z kolei te związane z usprawnieniem komunikacji i współpracy oraz organizacji pracy w trybie hybrydowym, ze szczególnym naciskiem na pracę zdalną i zarządzanie zespołem rozproszonym (60 proc.). Jedna czwarta tych firm korzysta ze szkoleń z obsługi klienta, a 15 proc. z tych związanych ze wsparciem osobistym, czyli zarządzaniem stresem, mających na celu przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu oraz interwencje psychologiczne (15 proc.).