Polski Ład zdecydowanie utrudnił życie przedsiębiorcom – o czym najlepiej świadczy zresztą fakt, że w lutym zniknęło z rynku o 10 tys. biznesów więcej niż w analogicznym okresie zeszłego roku (chociaż należy pamiętać, że powodów tego stanu rzeczy jest więcej). Zmiana przepisów uderzyła też w leasing. Sporo wskazuje na to, że wynajem samochodu będzie w wielu przypadkach korzystniejszy niż leasing.
Wynajem samochodu korzystniejszy niż leasing? W niektórych przypadkach tak
Polski Ład praktycznie zniósł korzyści z wykupu prywatnego auta z leasingu. Zgodnie z nowymi przepisami, auto wykupione z leasingu dopiero po 5 latach (liczonych od końca roku podatkowego, w którym nastąpił wykup) będzie traktowane jako majątek prywatny przedsiębiorcy. To z kolei wiąże się z tym, że jeśli przedsiębiorca będzie chciał sprzedać wykupione auto wcześniej, to przychód ze sprzedaży zostanie potraktowany jako przychód z działalności gospodarczej. Co za tym idzie – konieczne będzie zapłacenie podatku dochodowego i… składki zdrowotnej. Niestety, to oznacza, że dla wielu przedsiębiorców korzyści płynące z wykupu leasingowego auta praktycznie przestają istnieć. Nie ucierpią jedynie przedsiębiorcy, którzy i tak nie zamierzali sprzedawać auta (bo po okresie praktycznie 6 lat potencjalny zysk ze sprzedaży będzie drastycznie niższy).
To wszystko może sprawić, że wynajem samochodu w wielu wypadkach będzie korzystniejszy niż leasing. Eksperci z Carsmile.pl wykonali nawet uproszczone symulacje, w których przedmiotem leasingu/najmu były trzy konkretne modele aut. W przypadku wynajmu wzięto pod uwagę cenę katalogową, wkład własny, sumę rat netto, odliczenie PIT i VAT, proporcję. Serwis, opony, OC/AC wliczone w cenę (przy 36 miesięcznej umowie)
W przypadku leasingu uwzględniono oprócz ceny katalogowej, wkładu, sumy rat, odliczeń i proporcji (w tym wypadku od 150 tys. zł) także wykup netto, koszt ubezpieczenia na 3 lata, serwis i opony. Następnie policzono, ile – przy przyjętych założeniach – jaki będzie całkowity koszy wynajmu, a jaki leasingu (na 3 lata).
Przy przyjętych założeniach odczuwalny koszt najmu najtańszego w zestawieniu Hyundaia i30 był o ok. 13 proc. niższy od odczuwalnego kosztu leasingu. Jeszcze większa różnica (na korzyść wynajmu) została odnotowana w przypadku Forda Kugi. Dla Volvo XC 60 najem okazał się jednak o 2 proc. droższy od leasingu.
Przed podjęciem decyzji warto jednak dokładnie wszystko policzyć
To, że leasing stał się mniej opłacalny po wejściu w życie nowych przepisów, jest bezdyskusyjne. Nie oznacza to jednak, że wynajem w każdym przypadku będzie lepszym rozwiązaniem. Przed podjęciem decyzji warto zatem wszystko przeliczyć – i zastanowić się, która opcja lepiej zaspokoi nasze potrzeby.