Rynek technologiczny Europy Środkowo-Wschodniej stoi przed wyjątkowym wyzwaniem, nasilonym wskutek agresji Rosji na Ukrainę. Z raportu Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji wynika, że w Polsce brakuje przeszło 10 tys. ekspertów w dziedzinie cyberbezpieczeństwa, a ta liczba prawdopodobnie jeszcze wzrośnie.
Popyt na pracowników rośnie nie tylko w dziedzinie stricte cyberbezpieczeństwa. Równie pożądane są umiejętności związane z technologiami typu sztuczna inteligencja, 5G, internet rzeczy i analityka danych. Brak specjalistów w tych obszarach ogranicza możliwości rozwojowe firm. By pójść naprzód, konieczne jest zasypanie luki kompetencyjnej, a to niestety wcale nie takie proste.
Aby zaspokoić rosnące zapotrzebowanie rynku pracy na nowoczesne kompetencje technologiczne, konieczne jest zintegrowane podejście obejmujące ciągłą aktualizację planów nauczania, praktyczne szkolenia i ścisłą współpracę uczelni z biznesem.
Specjaliści ds. cyberbezpieczeństwa i nie tylko – Polska ma czym się chwalić
Polska może poszczycić się wysokim poziomem edukacji w dziedzinie teleinformatyki i telekomunikacji. Koncerny takie jak Samsung, Ericsson czy Nokia, otworzyły swoje centra badawcze i rozwojowe właśnie w Polsce, a innowacje w obszarze 5G to często efekt pracy polskich inżynierów współpracujących z partnerami ze Stanów Zjednoczonych i Azji. Umiejętności polskich specjalistów są na równie wysokim poziomie co ich zagranicznych koleżanek i kolegów, jeśli nie wyższym. W wyniku tego konkurencyjność Polski rośnie na tle globalnym, zwłaszcza w relacji jakości do kosztów pracy.
Mimo że Polscy specjaliści legitymują się wysokimi kompetencjami w zakresie technologii cyfrowych, w indeksie DESI 2022 (to indeks gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego mierzący postęp państw członkowskich UE w tej dziedzinie) Polska zajęła dopiero 24 miejsce wśród krajów Unii Europejskiej. Motorem wzrostu gospodarczego mogą być AI, cyberbezpieczeństwo, IoT, chmura obliczeniowa i ekosystem 5G.
Nauka i biznes powinny ściśle współpracować
W 2022 roku poważnym wyzwaniem dla sektora IT było zatrudnienie wykwalifikowanych technologów i utrzymanie pracujących. Wskutek braku kompetentnej kadry projekty transformacji cyfrowej w europejskich firmach realizowano średnio z nawet ponad ośmiomiesięcznym opóźnieniem.
Biorąc pod uwagę szybki rozwój technologiczny, istnieje pilna potrzeba współpracy edukacji z biznesem w celu skutecznego przygotowania kadr do wymagań rynku pracy. To wyzwanie zarówno dla instytucji kształcących, jak i dla studentów, ponieważ rzeczywistość technologiczna rozwija się z reguły bardziej dynamicznie niż program nauczania.
W obliczu dyrektywy NIS2 Polska musi stawić czoła rosnącemu zapotrzebowaniu na specjalistów IT, których niedobór w naszym kraju sięga nawet 50 tys. osób (wynika z raportu opublikowanego przez Polską Izbę Informatyki i Telekomunikacji), z czego około jedna piąta to fachowcy typowo z obszaru cyberbezpieczeństwa.