Po ostatnich doniesieniach o konieczności przeniesienia wdrożenia KSeF na inny termin z powodu błędu systemu, minister finansów Andrzej Domański potwierdza plany dotyczące wdrożenia rozwiązania. Odbędzie się ono jednak po przeprowadzeniu wszelkich, niezbędnych procedur, do których zaliczymy audyty oraz konsultacje społeczne. Jednocześnie szef resortu finansów zapewnia, że cała procedura wdrożeniowa powinna zakończyć się na przełomie kwietnia i maja.
Wdrożenie KSeF odbędzie się jednak bez istotnych zmian technicznych
Minister zapewnił, że przeszkody we wdrożeniu KSeF nie wpływają na plany resortu, dotyczące jak najszybszego wdrożenia systemu. Miałoby ono odbyć się bez zmian technicznych, za co wdzięczni będą przede wszystkim ci przedsiębiorcy, którzy już zajęli się implementacją rozwiązań systemowych.
Z uwagi na konieczność powołania wielu grup roboczych, a także przeprowadzania audytów, prawdopodobnym terminem wdrożenia systemu jest 1 kwietnia lub 1 lipca lub 2025 r. Ministerstwo planowało również uprzednie wdrożenie KSeF dla czynnych płatników VAT. Płatnicy zwolnieni z VAT mieli skorzystać z systemu po około 6 miesiącach. W obecnych planach ministerstwa jest utrzymanie różnicy w terminach, która ma wynosić nawet od 9 do 12 miesięcy.
Dla przedsiębiorców nieposiadających stałego miejsca wykonywania działalności zostaną wydane objaśnienia
Wątpliwości prawne budziło nieprzystępowanie do systemu podmiotów zarejestrowanych w Polsce do VAT, lecz nie posiadających stałego miejsca wykonywania działalności. Zapisy te budziły wiele kontrowersji z uwagi na możliwości ich interpretacji. Ministerstwo chce rozwiać te wątpliwości, wprowadzając objaśnienia, które mają być rozwiązaniem sytuacji chaosu interpretacyjnego wśród właścicieli firm.
Ministerstwo chce poprzedzić wdrożenie KSeF szeroko zakrojoną akcją informacyjno-szkoleniową
Minister Andrzej Domański zapewnił, że ministerstwo 9 lutego ogłosi szczegółowy harmonogram konsultacji w sprawie wdrożenia KSeF. Akcja ta ma być bardzo szeroko zakrojona, a do jej przeprowadzenia mają zostać włączone urzędy skarbowe. W 400 z nich przedsiębiorcy będą mogli odbyć szkolenie dot. korzystania z darmowego oprogramowania – Aplikacji Podatnika i e-mikrofirmy.
Marcin Łoboda, Szef Krajowej Administracji Skarbowej poinformował, że zainteresowanie podatników szkoleniami spotka się z odzewem urzędów skarbowych, które będą prowadzić akcję szkoleniowo-informacyjną w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na nią przedsiębiorców.
Szef KAS zapewnił także, że pracownicy infolinii będą cały czas odpowiadać na zapytania przedsiębiorców, a pracownicy będą służyć radą wszystkim tym właścicielom firm, którzy mają wątpliwości co do funkcjonowania nowego systemu. Cała akcja informacyjna ma przygotować przedsiębiorców do korzystania z KSeF i wyeliminować ryzyko powstania bałaganu, mogącego sparaliżować wdrożenie usługi.