O zmianach w abonamencie RTV (a raczej o likwidacji abonamentu w obecnej formie) mówi się już od dłuższego czasu. Obecny rząd jasno daje do zrozumienia, że aktualna forma finansowania mediów publicznych jest nie do utrzymania. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego proponuje nie tylko likwidację abonamentu RTV, ale też finansowanie mediów publicznych wyłącznie z budżetu państwa – bez wprowadzania dodatkowej formy opodatkowania.
Likwidacja abonamentu RTV już w 2025 r. To coraz bardziej prawdopodobne
Jeszcze na początku czerwca, w kontekście likwidacji abonamentu RTV, mówiło się o zastąpieniu jednej opłaty drugą – czyli o wprowadzeniu nowej opłaty audiowizualnej. Miałaby ona obciążać w zasadzie każdego pracującego Polaka, ponieważ byłaby połączona z mechanizmem odpisu od podatku dochodowego. Tym samym ściągalność nowej opłaty byłaby na bardzo wysokim poziomie – czego zdecydowanie nie można powiedzieć obecnie o ściągalności abonamentu RTV (i to mimo cyklicznych kontroli). Opłata teoretycznie miałaby nie być wysoka (najczęściej w dyskusji pojawiała się kwota 8-9 zł miesięcznie), a ponadto miałyby zostać utrzymane zwolnienia od opłaty dla określonych grup społecznych – tak jak ma to miejsce obecnie. Mimo to możliwość wprowadzenia nowej opłaty wywołała spore kontrowersje; można też przypuszczać, że nie spodobała się większości Polaków.
Okazuje się jednak, że nowa opłata może nie zostać wprowadzona. Jak informuje PAP Biznes, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przekazało w komunikacie, że proponuje nowy sposób finansowania mediów publicznych:
Dotychczasowy system finansowania nie gwarantuje stabilności mediów. Proponujemy likwidację abonamentu na rzecz finansowania mediów publicznych z budżetu państwa. Nie oznacza to jednak wprowadzenia dodatkowego opodatkowania. Założenia opierają się na przyznaniu gwarancji środków na realizację misji publicznej w wysokości co najmniej 0,09 proc. PKB rocznie.
Co ciekawe, jak twierdzi ministerstwo, zapewnienie stałego finansowania z mediów publicznych miałoby z jednej strony pozwolić tym mediom na skupienie się na misji, którą powinny wypełniać, a z drugiej – umożliwić zmniejszenie liczby reklam. Co więcej, jeśli chodzi o samą misję, to stopień jej realizacji ma podlegać ocenie społecznej i kontroli ze strony KRRiT – która, jak podkreśla resort, powinna zostać zreformowana.
Kiedy powstanie gotowy projekt?
Z komunikatu ministerstwa wynika, że pod koniec 2024 r. powinien być już gotowy projekt ustawy; wcześniej odbędą się konsultacje, z których następnie zostanie opublikowany raport. Tym samym nowe przepisy mogłyby zacząć obowiązywać nawet w 2025 r.